Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Szanse na zwiększenie eksportu polskich kosmetyków na Litwę
Artykuł

Szanse na zwiększenie eksportu polskich kosmetyków na Litwę

Litwa, licząca 2,872 mln mieszkańców, w 2023 roku zanotowała spektakularny wzrost gospodarczy na poziomie ponad 9 proc. Polska od lat ma dodatnie saldo handlowe zarówno w handlu towarami, jak i usługami ze swoim sąsiadem.

kosmetyki do pielęgnacji pakowane w kartony

Stolicą Litwy jest Wilno, z populacją około 610 tys. mieszkańców. Inne duże miasta to Kowno (Kaunas), Kłajpeda (Klaipėda) i Szawle (Šiauliai). W 2023 roku poziom urbanizacji kraju wynosił 72 proc., co stanowi wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z rokiem 2021.

Podstawowe dane gospodarcze

PKB Litwy w 2023 roku wyniosło 77,84 mld USD, co stanowiło wzrost o 7,51 mld USD w porównaniu do 2022 roku.
PKB per capita w 2023 roku wyniósł 27 102 USD, co oznacza, że  względem roku poprzedniego wzrósł o 3526 USD.

Eksport i import towarów na Litwie w 2023 roku

W 2023 roku eksport towarów z Litwy osiągnął wartość 42,63 mld USD, a importu –  48,42 mld USD. Saldo handlowe było ujemne, osiągając -5,79 mld USD.

Z kolei handel usługami kształtował się bardziej korzystnie. Eksport usług osiągnął wartość 20,16 mld USD, a import 12,57 mld USD. Dodatnie saldo handlu usługami wyniosło 7,59 mld USD. Największy udział w eksporcie usług miały usługi transportowe, stanowiące 37,35 proc. całości.

Handel towarami między Polską a Litwą w 2023 roku

Eksport polskich towarów na Litwę wyniósł 5,72 mld USD, podczas gdy import miał wartość 3,11 mld USD. Polska zanotowała dodatnie saldo handlowe w wysokości 2,61 mld USD. Choć eksport towarów zmniejszył się o 0,40 mld USD w porównaniu z rokiem 2022, saldo handlowe wzrosło o 0,39 mld USD.

Źródło: GUS, Wymiana handlowa towarów Polski z Litwą

Wymiana handlowa usług między Polską a Litwą

W 2023 roku Polska odnotowała dodatnie saldo również w handlu usługami, które wyniosło 756,7 mln USD.

Eksport polskiej branży kosmetycznej na Litwę w latach 2021-2024

Od 2021 roku eksport polskich kosmetyków na Litwę notuje stabilny wzrost. Dane obejmują segment wyrobów perfumeryjnych, kosmetycznych i toaletowych (z wyłączeniem mydeł).

  • W 2021 roku wartość eksportu wyniosła 75,56 mln USD.
  • W 2022 roku eksport wzrósł do 79,01 mln USD.
  • Rekordowy okazał się rok 2023, gdy wartość eksportu osiągnęła 96,45 mln USD, co stanowi wzrost o ponad 22 proc. rok do roku.

W pierwszym półroczu 2024 roku polski eksport kosmetyków na Litwę wyniósł 50,28 mln USD, czyli wzrost o 1,19 mln USD w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku (49,09 mln USD).

Stabilny rozwój tego sektora eksportowego tłumaczy się m.in.:

  • rosnącą świadomością litewskich konsumentów, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na jakość produktów,
  • konkurencyjnymi cenami polskich marek, bazujących na naturalnych składnikach, ,
  • rozwojem e-commerce ułatwiającym dostęp do polskich kosmetyków na rynku litewskim.

Potencjał eksportowy polskiej branży kosmetycznej

W 2022 roku eksport polskich kosmetyków stanowił 0,911 proc. całości eksportu towarów na Litwę. W 2023 roku udział ich wzrósł do 1,394 proc.- poniższy wykres przedstawia prognozy do 2028 roku: ścieżkę bazową, ścieżkę optymistyczną i ścieżkę pesymistyczną.

Źródło: Prognozy Export Intelligence. Wartości historyczne mogą się różnić od podanych w innych komponentach raportu, z uwagi na doszacowania przeprowadzone na potrzeby modelowania ekonometrycznego.

W najbardziej optymistycznym scenariuszu wartość eksportu kosmetyków na Litwę w 2028 roku może osiągnąć 130 mln USD, co oznaczałoby prawie 35-procentowy wzrost.

Dla wszystkich zainteresowanych tematem eksportu polskiej branży kosmetycznej na Litwę Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) organizuje webinarium pt. „Sukces na rynku litewskim, strategie i wyzwania dla branży kosmetycznej”. Szkolenie poprowadzi Joanna Mogilnicka, ekspert z Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Wilnie. Webinarium odbędzie się 22 października, w godzinach 10:00-12:00.

Więcej informacji o wydarzeniu tutaj

Kraje o największej dynamice wzrostu eksportu polskich kosmetyków w 2023 roku

Największy wzrost eksportu polskich wyrobów perfumeryjnych, kosmetycznych i toaletowych (z wyłączeniem mydeł) w porównaniu z 2022 rokiem zanotowały: Wielka Brytania (81,94 proc.), Turcja (43,91 proc.), Izrael (40,37 proc.), Hiszpania (38,71 proc.) i Czechy (37,65 proc.).

Z kolei największy spadek odnotowano w przypadku Estonii (-19,42 proc.).

Powyższe dane uwzględniają jedynie kraje o udziale powyżej 1 proc. wartości eksportu branży do danego kraju.

Źródło:

  • Export Intelligence
  • The World Bank
  • Towary – UN Comtrade
  • Usługi – Eurostat, I
  • International Trade in Services
  • Główny Urząd Statystyczny (GUS)
  • Wszystko
  • Aktualności (708)
  • Wiedza (299)
  • Kalendarz (1162)
  • Centrum Wsparcia (323)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.