Sześć trendów na chińskim rynku żywności i napojów
19.01.2023
Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przygotowało przegląd najgorętszych trendów na chińskim rynku żywności i napojów.
Mniej mięsa
Statystyki pokazują, że 28 proc. całkowitej konsumpcji mięsa na świecie, w tym połowa wieprzowiny, przypada na Chiny. Wkrótce jednak może się to zmienić. Młode pokolenie Chińczyków staje się coraz bardziej świadome zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i pochodzenia żywności. W związku z tym z roku na rok rośnie w siłę rynek roślinnych substytutów mięsa – szacuje się, że w 2030 r. osiągnie on wartość 15,5-22 mld eur.
Wysokiej jakości dania gotowe
W ostatnich latach w Chinach dynamicznie rozwija się rynek dań gotowych. Pandemia sprawiła, że w związku z przymusowym pozostaniem w domu znacząca część społeczeństwa musiała przygotowywać posiłki samodzielnie. Raport firmy doradczej iiMedia Research pokazuje, że wartość tego segmentu w zeszłym roku wynosiła 345,9 miliardów juanów (47,1 mld eur), co oznacza wzrost o 19,8 proc. r/r. Szacuje się, że do 2026 roku wzrośnie do 1,07 biliona juanów (146,4 mld euro).
Więcej diet
Ponad dziewięć milionów postów pojawia się w wynikach wyszukiwania słowa kluczowego „odchudzanie” na chińskiej platformie lifestylowej Xiaohongshu. Plany dietetyczne, takie jak post przerywany, keto lite, świadome jedzenie, dieta niskowęglowodanowa i bezcukrowa, są coraz częściej obecne w chińskich mediach społecznościowych i reklamowane przez influencerów.
Napoje bezalkoholowe
Spożycie alkoholu w Chinach w ostatnich 30 latach rośnie i szacuje się, że do 2030 roku osiągnie 10 litrów czystego alkoholu na mieszkańca rocznie, przewyższając tym samym Stany Zjednoczone. W przypadku osób młodych sytuacja wygląda jednak nieco inaczej – w tej grupie obserwuje się odchodzenie od tradycyjnych alkoholi na rzecz napojów niskoalkoholowych i bezalkoholowych. Ponadto w Chinach rośnie popyt na wodę gazowaną i napoje gazowane.
Więcej kawiarni
Statystyki pokazują, że rynek kawy w Chinach rośnie i w 2023 r. może przekroczyć 300 miliardów juanów (40,8 mld euro), co stanowi wzrost o 30 proc. w stosunku do 2020 r. Ponadto w niektórych częściach Chin zauważalny staje się trend związany z konsumpcją kawy w porach nocnych. Na przykład w Makau młodzi ludzie wybierają się na wieczorną kawę po pracy, a trend ten znany jest jako „yefe”, co oznacza „nocną kawę”.
“Pengke yangsheng”
Wśród młodych Chińczyków popularne stało się stosowanie sztuczek zdrowotnych, aby zrównoważyć niezdrowy styl życia – na przykład picie herbaty z jagód goji po maratonie serialowym. Ten nowy styl życia, nazwany „pengke yangsheng”, wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej. Z badań wynika, że spośród wszystkich grup wiekowych pokolenie Z jest najbardziej zatroskane o swój stan zdrowia. W związku z tym należy się spodziewać zwiększonego popytu na produkty zdrowotne w tej grupie wiekowej.
Źródło: ZBH Szanghaj
- Wszystko
- Aktualności (14)
- Wiedza (7)
- Kalendarz (34)
- Centrum Wsparcia (2)
-
Artykuł
Polska i Chiny – nowe perspektywy współpracy gospodarczej
Polskie produkty spożywcze i gaming jako wrota do chińskiego rynku
WydarzenieChina International Supply Chain Expo 2024
Targi skupiają się na czterech filarach: promocji handlu, wspieraniu współpracy inwestycyjnej, przyc…
-
Artykuł
Polska i Chiny – nowe perspektywy współpracy gospodarczej
Polskie produkty spożywcze i gaming jako wrota do chińskiego rynku
ArtykułNowe taryfy celne USA na import z Chin
Nowe taryfy są częścią działań mających na celu stymulowanie innowacji i konkurencyjności
-
Artykuł
Transakcje handlowe z podmiotami chińskimi
Przy zawieraniu umów z kontrahentem chińskim dobrze jest zadbać o weryfikację partnera
PodcastTajemnice Wschodniego Giganta: Handel i Inwestycje w Chinach i Hong Kongu
W czwartym podcaście Trade ON AIR o tematach związanych z Doliną Rzeki Perłowej.
-
Wydarzenie
China International Supply Chain Expo 2024
Targi skupiają się na czterech filarach: promocji handlu, wspieraniu współpracy inwestycyjnej, przyc…
WydarzenieGdańsk – seminarium „Chiny jako potencjalny rynek eksportowy…
Przedsiębiorstwa z wielu sektorów, od technologii po branżę luksusową, widzą w Chinach szansę na eks…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.