Sześć trendów na chińskim rynku żywności i napojów
19.01.2023

Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przygotowało przegląd najgorętszych trendów na chińskim rynku żywności i napojów.
Mniej mięsa
Statystyki pokazują, że 28 proc. całkowitej konsumpcji mięsa na świecie, w tym połowa wieprzowiny, przypada na Chiny. Wkrótce jednak może się to zmienić. Młode pokolenie Chińczyków staje się coraz bardziej świadome zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i pochodzenia żywności. W związku z tym z roku na rok rośnie w siłę rynek roślinnych substytutów mięsa – szacuje się, że w 2030 r. osiągnie on wartość 15,5-22 mld eur.
Wysokiej jakości dania gotowe
W ostatnich latach w Chinach dynamicznie rozwija się rynek dań gotowych. Pandemia sprawiła, że w związku z przymusowym pozostaniem w domu znacząca część społeczeństwa musiała przygotowywać posiłki samodzielnie. Raport firmy doradczej iiMedia Research pokazuje, że wartość tego segmentu w zeszłym roku wynosiła 345,9 miliardów juanów (47,1 mld eur), co oznacza wzrost o 19,8 proc. r/r. Szacuje się, że do 2026 roku wzrośnie do 1,07 biliona juanów (146,4 mld euro).
Więcej diet
Ponad dziewięć milionów postów pojawia się w wynikach wyszukiwania słowa kluczowego „odchudzanie” na chińskiej platformie lifestylowej Xiaohongshu. Plany dietetyczne, takie jak post przerywany, keto lite, świadome jedzenie, dieta niskowęglowodanowa i bezcukrowa, są coraz częściej obecne w chińskich mediach społecznościowych i reklamowane przez influencerów.
Napoje bezalkoholowe
Spożycie alkoholu w Chinach w ostatnich 30 latach rośnie i szacuje się, że do 2030 roku osiągnie 10 litrów czystego alkoholu na mieszkańca rocznie, przewyższając tym samym Stany Zjednoczone. W przypadku osób młodych sytuacja wygląda jednak nieco inaczej – w tej grupie obserwuje się odchodzenie od tradycyjnych alkoholi na rzecz napojów niskoalkoholowych i bezalkoholowych. Ponadto w Chinach rośnie popyt na wodę gazowaną i napoje gazowane.
Więcej kawiarni
Statystyki pokazują, że rynek kawy w Chinach rośnie i w 2023 r. może przekroczyć 300 miliardów juanów (40,8 mld euro), co stanowi wzrost o 30 proc. w stosunku do 2020 r. Ponadto w niektórych częściach Chin zauważalny staje się trend związany z konsumpcją kawy w porach nocnych. Na przykład w Makau młodzi ludzie wybierają się na wieczorną kawę po pracy, a trend ten znany jest jako „yefe”, co oznacza „nocną kawę”.
“Pengke yangsheng”
Wśród młodych Chińczyków popularne stało się stosowanie sztuczek zdrowotnych, aby zrównoważyć niezdrowy styl życia – na przykład picie herbaty z jagód goji po maratonie serialowym. Ten nowy styl życia, nazwany „pengke yangsheng”, wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej. Z badań wynika, że spośród wszystkich grup wiekowych pokolenie Z jest najbardziej zatroskane o swój stan zdrowia. W związku z tym należy się spodziewać zwiększonego popytu na produkty zdrowotne w tej grupie wiekowej.
Źródło: ZBH Szanghaj
- Wszystko
- Aktualności (15)
- Wiedza (9)
- Kalendarz (37)
- Centrum Wsparcia (2)
-
Wydarzenie
Artykuły dla matek i dzieci w Chinach – trendy i szanse
Weź udział w webinarium PAIH i dowiedz się, jak skutecznie wprowadzić artykuły dla matek i dzieci na…
WydarzenieChina Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach kosmetycznych China Beau…
-
Artykuł
Co wybierają Chinki? Trendy w produktach zdrowotnych dla ciężarnych
Do 2026 r. wartość chińskiego rynku produktów zdrowotnych dla ciężarnych ma wzrosnąć do 9,5 mld USD
ArtykułPolska i Chiny – nowe perspektywy współpracy gospodarczej
Polskie produkty spożywcze i gaming jako wrota do chińskiego rynku
-
Artykuł
E-mobility: rozwój branży automotive w Chińskiej Republice Ludowej
Chińskie zakłady były w 2024 r. zdolne wyprodukować nawet 20 mln samochodów elektrycznych
ArtykułCła na produkty z Chińskiej Republiki Ludowej. Perspektywa globalna
Priorytetem władz są budowa samowystarczalności technologicznej i uodpornienie gospodarki na sankcje
-
Wydarzenie
Artykuły dla matek i dzieci w Chinach – trendy i szanse
Weź udział w webinarium PAIH i dowiedz się, jak skutecznie wprowadzić artykuły dla matek i dzieci na…
WydarzenieChina Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach kosmetycznych China Beau…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.