17.10.2024
UE nakłada cła antysubsydyjne na chińskie samochody elektryczne
4 października Komisja Europejska uzyskała mandat do nałożenia ceł antysubsydyjnych (tzw. wyrównawczych)na import samochodów elektrycznych z Chin, pomimo sprzeciwu niektórych państw członkowskich.
Decyzja ta ma na celu wyrównanie szans europejskich producentów na rynku motoryzacyjnym, ale jednocześnie wywołała reakcję ze strony Pekinu, który nałożył cła na europejskie brandy.
Cła antysubsydyjne – decyzja i cel działań
Nałożenie ceł antysubsydyjnych przez Komisję Europejską ma pomóc w wyrównaniu szans między europejskimi producentami a chińskimi eksporterami. Dzięki nowemu mandatowi KE będzie mogła zwiększyć cła na samochody elektryczne z Chin do poziomu 35,3 proc., ponad standardowe 10 proc. Nie są to jednak cła zaporowe, jak w przypadku decyzji Stanów Zjednoczonych, które podniosły cła na importowane auta z 25 proc. do 100 proc.
Chińska odpowiedź i perspektywa dalszych rozmów
W reakcji za nałożenie ceł, Chiny 8 października wprowadziły środki antydumpingowe na import brandów z UE, co uderza głównie we francuskie marki. Pomimo tej odpowiedzi, Komisja Europejska zamierza kontynuować rozmowy z Pekinem, których wynikiem ma być zmniejszenie dalszych retorsji.
Inwestycje chińskie jako alternatywa dla wyższych ceł
Decyzja o wyższych cłach nie powstrzyma importu chińskich samochodów elektrycznych do Europy, ale może zwiększyć napływ chińskich inwestycji w europejski sektor motoryzacyjny. Od 2022 roku Chiny intensywnie inwestują w fabryki w UE: na Węgrzech, Słowacji, w Hiszpanii i Turcji. Przykładem jest budowa fabryki baterii firmy CATL na Węgrzech, której wartość szacowana jest na 7,5 miliarda dolarów.
Ryzyko podziałów w UE i wyścig o inwestycje
Wzmożone chińskie inwestycje mogą rozpocząć rywalizację między państwami UE o pozyskiwanie kapitału. Istnieje ryzyko, że Pekin będzie wykorzystywał te podziały, co może prowadzić do sytuacji, w której inwestycje będą ograniczały się do zakładów montażowych. W takim scenariuszu realna wartość dodana, jak i większość zysków, pozostaną w Chinach, nie przekładając się na korzyści dla rynku europejskiego.
Znaczenie sektora motoryzacyjnego dla gospodarki UE
Branża motoryzacyjna jest bardzo ważna dla gospodarki europejskiej – generuje ona zarówno miejsca pracy jak i wpływa na wiele innych sektorów przemysłu Starego Kontynentu. Z tego względu państwa takie jak Niemcy obawiają się możliwych działań odwetowych ze strony Chin, które mogłyby ograniczyć import niemieckich samochodów.
Plany KE mają na celu ochronę strategicznego znaczenia sektora motoryzacyjnego i przyciąganie nowych inwestycji, co ma wspierać konkurencyjność unijnych producentów na globalnym rynku.
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), „Cła na chińskie elektryki mogą przyciągnąć inwestycje do UE”, nr 41/2024, 10 października 2024
- Wszystko
- Aktualności (734)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1234)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Artykuł
Dzień Uprzemysłowienia Afryki
Modernizacja infrastruktury jest niezbędna do rozwoju przemysłu na kontynencie
ArtykułCoraz więcej wyłudzeń w branży transportowej
Wyłudzenia środków za pomocą fałszywych e-maili to rosnące zagrożenie w branży transportowej
-
Wydarzenie
Francja – szanse i bariery stojące przed lubuskimi przedsiębiorcami w kraju…
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zaprasza lubuskich przedsiębiorców na kolejne bezpłatne s…
WydarzenieEgipski rynek spożywczy – jak skutecznie wprowadzić polskie produkty
Aktualne możliwości eksportowe, specyfika rynku i perspektywy współpracy handlowej z Egiptem
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.