17.10.2024
UE nakłada cła antysubsydyjne na chińskie samochody elektryczne
4 października Komisja Europejska uzyskała mandat do nałożenia ceł antysubsydyjnych (tzw. wyrównawczych)na import samochodów elektrycznych z Chin, pomimo sprzeciwu niektórych państw członkowskich.

Decyzja ta ma na celu wyrównanie szans europejskich producentów na rynku motoryzacyjnym, ale jednocześnie wywołała reakcję ze strony Pekinu, który nałożył cła na europejskie brandy.
Cła antysubsydyjne – decyzja i cel działań
Nałożenie ceł antysubsydyjnych przez Komisję Europejską ma pomóc w wyrównaniu szans między europejskimi producentami a chińskimi eksporterami. Dzięki nowemu mandatowi KE będzie mogła zwiększyć cła na samochody elektryczne z Chin do poziomu 35,3 proc., ponad standardowe 10 proc. Nie są to jednak cła zaporowe, jak w przypadku decyzji Stanów Zjednoczonych, które podniosły cła na importowane auta z 25 proc. do 100 proc.
Chińska odpowiedź i perspektywa dalszych rozmów
W reakcji za nałożenie ceł, Chiny 8 października wprowadziły środki antydumpingowe na import brandów z UE, co uderza głównie we francuskie marki. Pomimo tej odpowiedzi, Komisja Europejska zamierza kontynuować rozmowy z Pekinem, których wynikiem ma być zmniejszenie dalszych retorsji.
Inwestycje chińskie jako alternatywa dla wyższych ceł
Decyzja o wyższych cłach nie powstrzyma importu chińskich samochodów elektrycznych do Europy, ale może zwiększyć napływ chińskich inwestycji w europejski sektor motoryzacyjny. Od 2022 roku Chiny intensywnie inwestują w fabryki w UE: na Węgrzech, Słowacji, w Hiszpanii i Turcji. Przykładem jest budowa fabryki baterii firmy CATL na Węgrzech, której wartość szacowana jest na 7,5 miliarda dolarów.
Ryzyko podziałów w UE i wyścig o inwestycje
Wzmożone chińskie inwestycje mogą rozpocząć rywalizację między państwami UE o pozyskiwanie kapitału. Istnieje ryzyko, że Pekin będzie wykorzystywał te podziały, co może prowadzić do sytuacji, w której inwestycje będą ograniczały się do zakładów montażowych. W takim scenariuszu realna wartość dodana, jak i większość zysków, pozostaną w Chinach, nie przekładając się na korzyści dla rynku europejskiego.
Znaczenie sektora motoryzacyjnego dla gospodarki UE
Branża motoryzacyjna jest bardzo ważna dla gospodarki europejskiej – generuje ona zarówno miejsca pracy jak i wpływa na wiele innych sektorów przemysłu Starego Kontynentu. Z tego względu państwa takie jak Niemcy obawiają się możliwych działań odwetowych ze strony Chin, które mogłyby ograniczyć import niemieckich samochodów.
Plany KE mają na celu ochronę strategicznego znaczenia sektora motoryzacyjnego i przyciąganie nowych inwestycji, co ma wspierać konkurencyjność unijnych producentów na globalnym rynku.
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), „Cła na chińskie elektryki mogą przyciągnąć inwestycje do UE”, nr 41/2024, 10 października 2024
- Wszystko
- Aktualności (820)
- Wiedza (384)
- Kalendarz (1479)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
AGRO SHOW 2025
Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych zaprasza na targi Agro Show 2025, które odbędą …
WydarzenieJak zdobywać kontrakty federalne w USA
PAIH zaprasza przedsiębiorców na webinarium pt. „Jak zdobywać kontrakty federalne w USA”, które odbę…
-
Artykuł
Wojna handlowa USA vs. UE – straty i zyski
Wojna handlowa między USA a UE stanowi poważne zagrożenie dla obu gospodarek
ArtykułPolska na Game Developers Conference 2025 w San Francisco – podsumowanie
Na stoisku promowana była oferta blisko 60 polskich firm
-
Artykuł
High-tech coraz silniejszym filarem handlu zagranicznego
Eksport high-tech osiągnął wartość 37,25 mld euro, notując wzrost o 10,1 proc. r/r.
ArtykułKultura biznesu w Wielkiej Brytanii
Brytyjczycy są tradycjonalistami we wszystkich aspektach życia, w tym również w biznesie
-
Wydarzenie
AGRO SHOW 2025
Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych zaprasza na targi Agro Show 2025, które odbędą …
WydarzenieJak zdobywać kontrakty federalne w USA
PAIH zaprasza przedsiębiorców na webinarium pt. „Jak zdobywać kontrakty federalne w USA”, które odbę…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.