20.02.2025
USA chcą przywrócenia ceł na stal i aluminium – skutki dla Polski i UE
Administracja Stanów Zjednoczonych zapowiedziała przywrócenie ceł na import stali i aluminium. Chociaż decyzja ta ma znaczenie dla całego rynku europejskiego, jej bezpośredni wpływ na polski eksport będzie ograniczony. Inaczej wyglądają dla naszego kraju skutki pośrednie.

Eksport stali i aluminium z Polski i UE do USA w latach 2018–2023
W 2023 r. eksport wyrobów objętych cłami z Polski do USA wyniósł 207 mln EUR, co stanowiło zaledwie 2 proc. polskiego eksportu do USA i 0,07 proc. całkowitego eksportu naszego kraju. Pomimo ceł, wprowadzonych przez administrację Donalda Trumpa w 2018 r., eksport ten stopniowo rósł, a po ich zawieszeniu przez Joe Bidena – nabrał jeszcze większego tempa, podwajając się do 2023 r.
Podobna sytuacja dotyczy całej Unii Europejskiej. Wartość eksportu stali i aluminium objętych cłami z UE do USA w 2023 r. wyniosła 11,5 mld EUR, co odpowiadało 2 proc. całkowitego eksportu do Stanów Zjednoczonych oraz 0,4 proc. łącznego eksportu UE do państw trzecich. Po wprowadzeniu ceł w 2018 r. eksport unijny nieznacznie spadł w 2019 r., a następnie załamał się w czasie pandemii. Jednak do 2022 r. wzrastał dynamicznie. W 2023 r. nastąpił ponowny spadek o 5 proc., prawdopodobnie wskutek kryzysu energetycznego wywołanego rosyjską inwazją na Ukrainę.
Znaczenie rynku amerykańskiego dla sektora stalowego UE
Choć udział USA w całkowitym eksporcie unijnej stali i aluminium nie jest duży, rynek ten odgrywa ważną rolę dla gospodarki UE. W 2023 r. eksport do USA stanowił 17 proc. łącznego eksportu unijnego stali i aluminium do państw trzecich i był to najwyższy poziom na przestrzeni ostatnich siedmiu lat. Jednak uwzględniając całkowity eksport wewnętrzny i zewnętrzny UE, udział ten wynosi tylko około 4 proc.
Cła nie wyeliminują całkowicie europejskiego eksportu do USA, lecz mogą zmniejszyć popyt na produkty stalowe i aluminiowe z Europy. Przykład roku 2019 pokazuje, że podobne restrykcje doprowadziły do spadku eksportu unijnego o 3 proc.
Ważne jest zwrócenie uwagi na fakt, że wówczas taryfy na aluminium wynosiły jedynie 10 proc., a lista objętych produktów była krótsza.
Pośrednie skutki dla Polski
Bezpośredni eksport stali i aluminium z Polski do USA ma niewielkie znaczenie dla krajowego sektora – stanowi jedynie 1,3 proc. eksportu polskich wyrobów stalowych i aluminiowych. Najważniejszym czynnikiem, z polskiego punktu widzenia, są europejskie łańcuchy dostaw. Aż 83 proc. polskiego eksportu tych surowców trafia na rynki unijne, a eksport stali i aluminium do UE stanowi niemal 5 proc. wartości eksportu Polski do Unii. Nowe taryfy nie wpłyną zatem bezpośrednio na polski eksport, jednak w długiej perspektywie mogą osłabić popyt na produkty stalowe w Europie, co może przełożyć się na polskich producentów.

Źródło: opracowanie własne PIE na podstawie danych Eurostatu.
Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest możliwość przeniesienia eksportu do Unii przez państwa, które zostaną objęte nowymi taryfami USA – Meksyk, Kanada, Brazylia czy Korea Południowa. Konkurencja na rynku unijnym może wzrosnąć, co pogorszy warunki dla europejskich producentów, w tym polskich firm.
Źródło: Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), 13 lutego 2025 r.
- Wszystko
- Aktualności (787)
- Wiedza (353)
- Kalendarz (1390)
- Centrum Wsparcia (346)
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Artykuł
GUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
ArtykułBariery regulacyjne a konkurencyjność polskich firm
Globalne wyzwania determinują wprowadzenie reform wspierających konkurencyjność polskich firm
-
Artykuł
Kierunki rozwoju e-commerce w Indiach
W 2024 r. wartość rynku e-commerce przekroczyła 123 mld dolarów
PodcastPortugalia jako brama do nowych rynków – jak zaplanować ekspansję
W 11. odcinku o tym, dlaczego Portugalia to więcej niż tylko lokalny rynek
-
Wydarzenie
National Construction Summit 2025
Zaproszenie PAIH skierowane jest szczególnie do przedsiębiorców z sektora budowlanego, działających …
WydarzenieXVI Tydzień Rolniczy w Bagdadzie
XVI Tydzień Rolniczy to największa wystawa rolno-spożywcza organizowana w Iraku
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.