04.04.2025
Wojna handlowa USA vs. UE – straty i zyski
Wojna handlowa między USA a UE stanowi poważne zagrożenie dla obu gospodarek których roczna wartość osiąga 9,5 biliona USD. Zgodnie z raportem AmCham konflikty handlowe mogą wpłynąć nie tylko na handel towarami, ale również na inwestycje, które stanowią fundament tej relacji. Cła na stal, aluminium i samochody oraz plany odwetowe UE mogą zaszkodzić wzajemnym powiązaniom biznesowym, w tym łańcuchom dostaw i handlowi usługami.

Stany Zjednoczone i Europa to dwa regiony, które charakteryzują się wyjątkową wsółzależnością. Ich powiązania obejmują wiele obszarów, takich jak bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), inwestycje portfelowe, handel, sprzedaż afiliacyjną towarów i usług, a także połączenia cyfrowe, energetykę, wspólne inwestycje w badania i rozwój, współpracę patentową, przepływy technologii oraz handel usługami opartymi na wiedzy.
Wprowadzenie do wojny handlowej
Wojna handlowa ma negatywny wpływ na stosunki gospodarcze między Stanami Zjednoczonymi, Unią Europejską oraz Wielką Brytanią. Konflikt ten nie tylko wpływa na wymianę handlową, ale również na szerokie spektrum sektorów gospodarki obu stron. Amerykańska Izba Handlowa w Brukseli podsumowała, że straty wynikające z tej rywalizacji mogą wynieść łącznie aż 10 bilionów USD.
Straty i zyski
Zdaniem ekspertów z Amerykańskiej Izby Handlowej USA poniosą większe straty w tej wojnie handlowej. Oznacza to, że amerykański biznes będzie musiał zmierzyć się z bardziej dotkliwymi konsekwencjami niż przedsiębiorstwa europejskie. Warto jednak podkreślić, że obie strony doświadczą negatywnych skutków, ale to amerykańska gospodarka, szczególnie duże korporacje, może stracić więcej.
Wymiana ceł i ograniczenia handlowe wpływają na wiele branż, takich jak przemysł motoryzacyjny, rolnictwo, technologie oraz produkcja dóbr konsumpcyjnych. Dla obu stron oznacza to nie tylko straty finansowe, ale również utratę pozycji w globalnym łańcuchu dostaw.
W 2024 roku wartość handlu towarami między USA a Europą osiągnęła rekordowy poziom 1,3 bln USD, z czego 1,1 bln USD dotyczyło wymiany z UE i Wielką Brytanią. Wysoki poziom handlu podkreśla, jak istotne są relacje gospodarcze między tymi regionami, a ewentualne dalsze eskalacje konfliktu mogą prowadzić do poważnych strat dla obu stron.
Gospodarki wszystkich stron będą musiały dostosować się do nowej rzeczywistości. Pytanie kto zyska, pozostaje otwarte. Warto jednak zauważyć, że w związku z rosnącymi napięciami między USA a UE może potencjalnie wzrosnąć współpraca handlowa między Chinami a Unią Europejską.
Źródło:
AmCham EU, The Transatlantic Economy 2025, marzec 2025r.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (827)
- Wiedza (399)
- Kalendarz (1504)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Strategia internacjonalizacji: Klucz do sukcesu eksportowego MŚP
Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego zaprasza na konferencję, podczas której uczestnicy poznają in…
WydarzenieCertyfikacja procesów recyklingu na Litwie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza na webinarium pt. „Certyfikacja procesów recyklingu na L…
-
Artykuł
Przegląd gospodarek europejskich – kwiecień 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem wydanym przez Biuro Analiz PFR
ArtykułMarket Access Day – jak Polska i UE wspierają eksporterów
MRiT i KE zapraszają do dialogu o możliwościach i barierach w handlu z rynkami pozaunijnymi
-
Artykuł
Psychologia handlu – decyzje cenowe w eksporcie
Jak ustalić cenę, by nie zaniżyć wartości, nie odstraszyć i nie stracić marży?
ArtykułKultura biznesu w Szwecji
Kultura biznesowa Szwecji opiera się na powściągliwości emocjonalnej i przejrzystości przekazu
-
Wydarzenie
Strategia internacjonalizacji: Klucz do sukcesu eksportowego MŚP
Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego zaprasza na konferencję, podczas której uczestnicy poznają in…
WydarzenieCertyfikacja procesów recyklingu na Litwie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza na webinarium pt. „Certyfikacja procesów recyklingu na L…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.