04.04.2025
Wojna handlowa USA vs. UE – straty i zyski
Wojna handlowa między USA a UE stanowi poważne zagrożenie dla obu gospodarek których roczna wartość osiąga 9,5 biliona USD. Zgodnie z raportem AmCham konflikty handlowe mogą wpłynąć nie tylko na handel towarami, ale również na inwestycje, które stanowią fundament tej relacji. Cła na stal, aluminium i samochody oraz plany odwetowe UE mogą zaszkodzić wzajemnym powiązaniom biznesowym, w tym łańcuchom dostaw i handlowi usługami.

Stany Zjednoczone i Europa to dwa regiony, które charakteryzują się wyjątkową wsółzależnością. Ich powiązania obejmują wiele obszarów, takich jak bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), inwestycje portfelowe, handel, sprzedaż afiliacyjną towarów i usług, a także połączenia cyfrowe, energetykę, wspólne inwestycje w badania i rozwój, współpracę patentową, przepływy technologii oraz handel usługami opartymi na wiedzy.
Wprowadzenie do wojny handlowej
Wojna handlowa ma negatywny wpływ na stosunki gospodarcze między Stanami Zjednoczonymi, Unią Europejską oraz Wielką Brytanią. Konflikt ten nie tylko wpływa na wymianę handlową, ale również na szerokie spektrum sektorów gospodarki obu stron. Amerykańska Izba Handlowa w Brukseli podsumowała, że straty wynikające z tej rywalizacji mogą wynieść łącznie aż 10 bilionów USD.
Straty i zyski
Zdaniem ekspertów z Amerykańskiej Izby Handlowej USA poniosą większe straty w tej wojnie handlowej. Oznacza to, że amerykański biznes będzie musiał zmierzyć się z bardziej dotkliwymi konsekwencjami niż przedsiębiorstwa europejskie. Warto jednak podkreślić, że obie strony doświadczą negatywnych skutków, ale to amerykańska gospodarka, szczególnie duże korporacje, może stracić więcej.
Wymiana ceł i ograniczenia handlowe wpływają na wiele branż, takich jak przemysł motoryzacyjny, rolnictwo, technologie oraz produkcja dóbr konsumpcyjnych. Dla obu stron oznacza to nie tylko straty finansowe, ale również utratę pozycji w globalnym łańcuchu dostaw.
W 2024 roku wartość handlu towarami między USA a Europą osiągnęła rekordowy poziom 1,3 bln USD, z czego 1,1 bln USD dotyczyło wymiany z UE i Wielką Brytanią. Wysoki poziom handlu podkreśla, jak istotne są relacje gospodarcze między tymi regionami, a ewentualne dalsze eskalacje konfliktu mogą prowadzić do poważnych strat dla obu stron.
Gospodarki wszystkich stron będą musiały dostosować się do nowej rzeczywistości. Pytanie kto zyska, pozostaje otwarte. Warto jednak zauważyć, że w związku z rosnącymi napięciami między USA a UE może potencjalnie wzrosnąć współpraca handlowa między Chinami a Unią Europejską.
Źródło:
AmCham EU, The Transatlantic Economy 2025, marzec 2025r.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (820)
- Wiedza (383)
- Kalendarz (1477)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Jak przygotować firmę do ekspansji zagranicznej w zakresie finansów i podat…
Webinarium pt. „Jak przygotować firmę do ekspansji zagranicznej w zakresie finansów i podatków” odbę…
WydarzeniePorozmawiajmy o rozwoju w Świnoujściu
PAIH zaprasza przedsiębiorców z woj. zachodniopomorskiego na spotkanie pt. „Porozmawiajmy o rozwoju”…
-
Artykuł
Polska na Game Developers Conference 2025 w San Francisco – podsumowanie
Na stoisku promowana była oferta blisko 60 polskich firm
ArtykułPrzewodnik po rynku – Serbia
Dowiedz się, jak szybko i skutecznie sprawdzić serbskiego partnera biznesowego
-
Artykuł
Kultura biznesu w Wielkiej Brytanii
Brytyjczycy są tradycjonalistami we wszystkich aspektach życia, w tym również w biznesie
ArtykułPsychologia handlu – jak pierwsze wrażenie wpływa na sukces
Pozytywne otwarcie buduje zaufanie, które ułatwia kolejne interakcje
-
Wydarzenie
Jak przygotować firmę do ekspansji zagranicznej w zakresie finansów i podat…
Webinarium pt. „Jak przygotować firmę do ekspansji zagranicznej w zakresie finansów i podatków” odbę…
WydarzeniePorozmawiajmy o rozwoju w Świnoujściu
PAIH zaprasza przedsiębiorców z woj. zachodniopomorskiego na spotkanie pt. „Porozmawiajmy o rozwoju”…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.