Zrównoważony rozwój w polskich firmach
06.02.2024
W ostatnich latach zrównoważony rozwój stał się nieodłącznym elementem strategii wielu firm działających w Polsce. Jak wynika z najnowszego raportu „Gotowość polskich organizacji do wdrażania ESG” przygotowanego przez CBRE na rok 2022, 71 proc. respondentów uważa, że zrównoważony rozwój stanowi strategiczny priorytet w ich organizacjach, a 26 proc. z nich potwierdza ten fakt zdecydowanie.
Warto zauważyć, że mimo że większość firm podejmuje działania w obszarze ESG, nadal istnieje niewielki odsetek badanych (10 proc.), którzy uważają, że zagadnienia związane z zrównoważonym rozwojem nie są priorytetem dla ich pracodawcy. Jednakże, nawet jeśli ESG nie jest uznawane za priorytet strategiczny, aż 74 proc. respondentów potwierdza, że ich organizacje podejmują pewne działania w tych obszarach.
Zaangażowanie w kwestie ESG a wiek kadry
Dalsza analiza raportu pokazuje, że istnieje wyraźna zależność między wiekiem respondentów a stopniem ich zaangażowania w strategię zrównoważonego rozwoju. Osoby starsze, zajmujące stanowiska managerskie, częściej angażują się w kwestie ESG w organizacji. Można przypuszczać, że wynika to z ich większego doświadczenia oraz zajmowanej pozycji w strukturze organizacyjnej.
Koncentracja na aspektach prawnych
Mimo że wiele firm podejmuje działania związane z ESG, raport pokazuje, że organizacje skupiają się głównie na aspektach wymaganych przepisami prawa lub oczekiwaniami klientów. Zaledwie 59 proc. respondentów wskazało na ochronę bioróżnorodności i dzikiej przyrody jako jedną z praktyk ESG, które są najrzadziej realizowane w polskich organizacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Ważnym krokiem w strategiach zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w kontekście aspektów społecznych, jest uwzględnienie dobrostanu pracowników. W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej coraz większą wagę przywiązuje się do zapewnienia nie tylko przestrzegania prawa, ale także realizacji celów z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. W związku z tym rosną oczekiwania pracowników dotyczące jakości środowiska pracy oraz wzrasta świadomość znaczenia zagadnień związanych z dobrostanem psychicznym i fizycznym.
Dobrostan pracowników a atrakcyjność pracodawcy
Działania wspierające dobrostan pracowników obejmują szeroki zakres aspektów, takich jak budowanie kultury organizacyjnej, zapewnienie work-life balance, wsparcie zdrowia psychicznego, dbanie o różnorodność i równość, działania charytatywne, czy wolontariat pracowniczy. Badania pokazują, że pracownicy doceniają dostęp do światła dziennego, bezpieczeństwo oraz czystość w miejscu pracy, jednak istnieją również obszary do poprawy, takie jak akustyka, dostępność dla osób niepełnosprawnych czy brak działań zachęcających do ruchu.
W kontekście dobrostanu w środowisku pracy należy uwzględnić zarówno komfort fizyczny, jak i psychiczny pracowników. Pracodawcy powinni podejmować spójne i kompleksowe działania, które nie tylko poprawią warunki fizyczne pracy, ale także stworzą zdrową kulturę organizacyjną sprzyjającą dobrostanowi psychicznemu. Badania pokazują, że organizacje, które skupiają się na budowaniu dobrostanu pracowników, mogą zyskać na atrakcyjności jako pracodawcy, co może przyczynić się do zatrzymania talentów w firmie oraz przyciągnięcia nowych pracowników.
Nadchodzące lata będą wymagały większego zaangażowania firm w szeroko pojęty zrównoważony rozwój. Konieczne będzie przekształcenie podejścia, aby cele i strategie ESG były zintegrowane z celami biznesowymi i obejmowały każdy dział w ramach struktury organizacji. Jednocześnie, będzie to wyzwanie zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, którzy oczekują coraz bardziej odpowiedzialnych działań ze strony firm, włączając w to zarówno aspekty środowiskowe, społeczne, jak i zarządcze.
Źródło: Raport CBRE – Organizacja ESG. Czy jesteśmy w Polsce gotowi na strategie zrównoważonego rozwoju?
- Wszystko
- Aktualności (4)
- Wiedza (3)
- Kalendarz (3)
-
Raport
Jak zacząć z ESG? Praktyczny przewodnik dla MŚP
Przewodnik prowadzi krok po kroku przez proces implementacji zrównoważonych praktyk
RaportRaport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”
Aż 38 proc. badanych chciałoby, aby e-sklepy aktywnie informowały o zagrożeniach w sieci
-
Wydarzenie
„Eksport a ESG” – projekt wsparcia działań eksportowych p…
Jak stworzyć dobrą strategię ESG, która staje się dziś potrzebą dla tych, którzy eksportują i chcą p…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.