Konkurencyjność oferty – o co należy zadbać?
W tym dziale znajdziesz odpowiedź na pytania, jak wybrać rynek oraz dostosować produkt do wymogów eksportu, specyfiki rynku i wymogów klientów.
Co właściwie chciałbyś zaoferować na nowym rynku?
Eksport, podobnie jak każda działalność biznesowa, zaczyna się od postawienia sobie pytania o to, jaki produkt lub usługę chcemy sprzedawać – w tym wypadku poza granicami naszego kraju. Pierwsza myśl jest taka, że oczywiście będziemy oferować to samo, co w Polsce. Ale to nie jest takie oczywiste.
Wymagania klientów w poszczególnych krajach różnią się od siebie znacząco. Występują dodatkowe wymagania jakościowe, co może powodować konieczność istotnych modyfikacji. Poza tym wiele rynków stwarza możliwości eksportu produktów innych, niż mamy w ofercie w Polsce. Przykładowo rynki krajów graniczących z Polską na wschodzie, takie jak Białoruś czy Ukraina, są ze względu na stosunkowo niską siłę nabywczą szczególnie chłonnymi odbiorcami dóbr używanych, na przykład maszyn. Nawet jeśli w Polsce handlujemy wyłącznie towarami nowymi, warto w takiej sytuacji rozważyć włączenie do naszej oferty eksportowej towarów używanych – pozyskiwanych na przykład w rozliczeniu od klientów krajowych.
Inne bardziej rozwinięte gospodarczo rynki, na przykład zachodnie kraje Unii Europejskiej, mogą z kolei odbiegać od rynku krajowego. Mogą mieć wyższe wymagania jakościowe czy odmienne wymagania stylistyczne. W takiej sytuacji również powinniśmy dostosować naszą ofertę do lokalnych wymogów, co w efekcie doprowadzi nas do rozszerzenia naszej oferty.
W drugim kroku poruszymy cztery zagadnienia:
- konkurencyjność oferty
- ustalenie i rozpoznanie docelowego rynku eksportowego
- lokalną kulturę i preferencje klientów
- pozyskiwanie klientów
Przeczytaj poniżej o tym jak zadbać o konkurencyjność swojej oferty, a następnie przejdź dalej, aby przeczytać o pozostałych aspektach.
Zadbaj o konkurencyjność oferty
Nasz asortyment może być innymi słowy atrakcyjny dla odbiorcy dzięki wysokiej jakości, niskiej cenie albo faktowi, że wpisuje się w niszę rynkową, na której obecna jest tylko nasza firma albo niewielka liczba innych firm. By przekonać się, czy nasz produkt będzie konkurencyjny – i pod jakim względem – powinniśmy przyjrzeć się bliżej naszej konkurencji na rynku zagranicznym. Przy takiej analizie zaczynajmy od najprostszych metod, czyli przeglądu aktualnej oferty na wybranych rynkach zagranicznych.
W przypadku standardowych produktów i usług wystarczy przegląd przeprowadzony przez Internet. Najlepiej jest wprost dokonać zakupu konkurencyjnych produktów, aby bezpośrednio przekonać się o ich zaletach, wadach i cenie. Natomiast w przypadku dóbr o wyższym poziomie złożoności warto osobiście zapoznać się z aktualną ofertą konkurencji. Można to zrobić na przykład przy okazji targów i wystaw branżowych. Dzięki takiej analizie możemy podjąć decyzję, czy nasz produkt ma zalety i przewagi nad ofertą lokalnej konkurencji, i czy w związku z tym możemy zaoferować go w wyższej cenie. Jeśli rynek jest nasycony podobnymi towarami wyższej jakości, to poszukajmy przewagi cenowej lub jakości obsługi, czasu/kosztów dostawy itp.
Siła marki
Istotnym elementem związanym z konkurencyjnością naszego produktu lub usługi jest ich rozpoznawalność, czyli siła marki. Ma ona szczególne znaczenie w modelach konkurencji opartych o jakość i niszę. Musimy przygotować się na to, że budowanie pozytywnego wizerunku firmy na nowym rynku jest procesem długotrwałym. Sprzedaż i rozpoznawalność możemy rozwijać, wchodząc w alians z inną firmą albo dostarczając produkty do lokalnego dystrybutora. Dobrym sposobem jest też wykorzystanie potencjału lokalnych internetowych e-marketplace’ów.
Zarówno analizując istniejącą konkurencję, jak i zastanawiając się nad wzmocnieniem konkurencyjności własnych produktów i usług, warto zasięgnąć porady pracowników i partnerów biznesowych posiadających doświadczenie z danym rynkiem zagranicznym. Przedsiębiorców z taką wiedzą i spotkać możemy na targach i innych wydarzeniach branżowych. Możemy także skorzystać z usług instytucji wsparcia eksportu (na przykład izby gospodarcze, PAIH).
Pamiętajmy jednakże, że sam produkt lub usługa to tylko część oferty. Nie jest tajemnicą, że o zakupie decydują nie suche fakty i parametry, ale tzw. „doświadczenie”. Dlatego trzeba naszą ofertę postrzegać bardzo szeroko, obejmując opakowanie, cenę, wizerunek (w tym celowo tworzony np. w mediach społecznościowych), wartości firmy (np. ekologiczność, wspieranie potrzebujących) itp. Są to niezwykle ważne aspekty, którymi możemy wyróżnić się na nowym rynku. Możemy nawet zbudować inną markę o innych cechach niż w Polsce, czy rynkach, na które weszliśmy wcześniej. Warto takie warianty strategii marketingowej wziąć pod uwagę.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (754)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1272)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Raport
PFR: Innowacyjność Polski – grudzień 2024 r.
Eksport zaawansowanych technologii rośnie od 12 lat, a w 2023 roku osiągnął wartość 33,8 mld euro
WydarzeniePolskie Stoisko Narodowe na Mobile World Congress 2025
MWC to jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych branży telekomunikacyjnej
-
Artykuł
Polska na WETEX 2024 w Dubaju – podsumowanie
WETEX to największe na Bliskim Wschodzie targi w obszarze zrównoważonego rozwoju
ArtykułPrzegląd gospodarek europejskich – listopad 2024 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem wydanym przez Biuro Analiz PFR
-
Raport
Raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”
Aż 38 proc. badanych chciałoby, aby e-sklepy aktywnie informowały o zagrożeniach w sieci
ArtykułRegulacje ESG w transporcie
Zgodność z ESG transportu staje się równie ważna co zgodność z przepisami
-
Wydarzenie
Lubelskie na wydarzeniu targowo-wystawienniczym na INTERZUM 2025
Celem udziału w INTERZUM 2025 jest rozwój kontaktów biznesowych oraz ekspansja na rynki zagraniczne …
WydarzenieLubelska misja gospodarcza do Amsterdamu
Misja gospodarcza do Amsterdamu ma na celu wzmocnienie potencjału eksportowego firm z sektora MŚP z …
-
Instytucja
Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)
BGK wspiera rozwój polskich firm za granicą już na ponad 70 światowych rynkach. Finansujemy eksport …
InstytucjaAgencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.)
Jednym z obszarów działalności ARP S.A. w ramach usług finansowych jest wsparcie działalności proeks…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.