Polskie Mosty Technologiczne – budujemy strategię ekspansji MŚP
06.05.2022
Mali i średni przedsiębiorcy znad Wisły otrzymają kompleksowe wsparcie w wypracowaniu strategii wejścia na zagraniczne rynki. Przygotują ją w ramach nowego projektu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) – Polskie Mosty Technologiczne. – MŚP są dynamiczne, kreatywne i nowoczesne. Dostrzegamy zarówno potencjał, jak i bolączki tego rodzimego sektora, dlatego przychodzimy z konkretną i unikalną ofertą – podkreśla Krzysztof Senger, wiceprezes Agencji.
Małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą ponad połowę PKB Polski; największy udział mają mikroprzedsiębiorstwa – ok. 30,2%. Kołem zamachowym gospodarki jest sprzedaż rodzimych towarów i usług za granicę. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport zwiększył się ponad trzykrotnie z niespełna 60 mld euro (2004 r.) do 185 mld euro w 2016 r. Rekordowy pułap 200 mld euro sprzedaż zagraniczna polskich firm osiągnąć miała już w 2017 roku, a do 2020 roku zwiększyć się może nawet do 293 mld euro (dane PKO BP). Najwięcej sprzedajemy do Niemiec i Wielkiej Brytanii, ale coraz śmielej patrzymy poza Europę. Dlatego w 2018 roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu rozpoczyna realizację sześcioletniego projektu zindywidualizowanego wsparcia MŚP w umiędzynarodowieniu ich innowacyjnej oferty na rynkach poza unijnych – (PMT).
Odsetek rodzimych przedsiębiorstw prowadzących działalność eksportową konsekwentnie wzrasta, jednak dla części z nich to nadal wyzwanie. Projekt Polskie Mosty Technologicznych wyposaża firmy w profesjonalne narzędzia przygotowujące je do wyjścia poza Europę i skutecznego poruszania się w zupełnie nowym środowisku biznesowym, na aż 20 rynkach – w asyście biur handlowych PAIH. Z kolei wysoką jakość doradztwa gwarantuje synergia wiedzy i doświadczenia ekspertów Agencji i partnerów zewnętrznych.
Tłumaczy Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH odpowiedzialny za nadzór nad realizacją PMT.
Beneficjentami nowego projektu Agencji będą firmy z segmentu MŚP charakteryzujące się dużym potencjałem do internacjonalizacji swoich produktów, usług lub technologii. Są wśród nich przedsiębiorcy, których działalność wpisuje się w tzw. Krajowe Inteligentne Specjalizacje (KIS). Z programu skorzystają także mali przedsiębiorcy, którzy planują zwiększenie wolumenu eksportu lub rozważają inwestycje na rynkach zagranicznych. Grant mogą również otrzymać innowatorzy, poszukując partnerów zagranicznych do realizacji prac badawczo – rozwojowych (B+R) i zewnętrznych źródeł finansowania tej działalności. Maksymalna wysokość grantu dla jednego MŚP sięgnie 200 tys. zł, natomiast łączna wartość wparcia dla firm w ramach programu Polskich Mostów Technologicznych wyniesie ponad 176,5 mln zł. Projekt będzie realizowany w formule pomocy de minimis.
PMT składa się z etapu krajowego i zagranicznego. Nabór i pierwszą ocenę wniosków poprzedzi seminarium przygotowawcze dla przedsiębiorców. Kolejnym krokiem będą warsztaty tworzenia zindywidualizowanej strategii ekspansji zagranicznej. Strategia powstawać będzie z pomocą polskich i zagranicznych ekspertów, z krajów docelowych, tj.: Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku, Wietnamu, Chin, Japonii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kenii, Australii, Indii, Izraela, Norwegii, Rosji, Ukrainy, Algierii, Egiptu, RPA, Indonezji, Korei Południowej i Singapuru. – To rynki szybkiego wzrostu, wytypowane przez polski rząd, jako najbardziej perspektywiczne dla rodzimych przedsiębiorców – zaznacza Senger. Co istotne, z unikalnej wiedzy doświadczonych ekspertów przedsiębiorcy skorzystają na każdym etapie realizacji PMT, również podczas budowy relacji z lokalnymi partnerami biznesowymi, a także w ramach tzw. opieki po-projektowej.
Pytania dotyczące PMT prosimy kierować na adres: pmt@paih.gov.pl
Projekt Polskie Mosty Technologiczne współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach III Osi priorytetowej Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, Działanie: 3.3. Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. PMT zostanie zrealizowany w latach 2018-2023.
Pliki do pobrania
PPE_PL_PMT-2019.pptx
PPTX (9,71MB)
TREŚCI POWIĄZANE
-
Artykuł
Polski rynek e-commerce w latach 2024-2028
Do 2028 roku m-commerce może przejąć ponad 50 proc. wartości sprzedaży e-commerce w Polsce
ArtykułNowa szansa dla młodych firm GreenTech. PARP ogłasza nabór
Celem działania jest wspieranie innowacyjnych startupów w zdobywaniu międzynarodowego doświadczenia
-
Artykuł
Rekordowy eksport produktów rolno-spożywczych
Przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego odnotowali wzrost sprzedaży zagranicznej o 8,1 proc.
ArtykułMalezja i Polska – współpraca handlowa i inwestycyjna
Rozwój współpracy może obejmować szereg obszarów
-
Artykuł
Kanały sprzedaży – jak wybrać odpowiedni?
Pojęcie „kanał sprzedaży”, choć nie brzmi najlepiej, jest używane bardzo często. Oznacza po prostu s…
PoradnikPoradnik e-Izby: Cross border e-commerce 2020
Poradnik e-Izby: Cross-border e-commerce 2020 został przygotowany przez członków Grup Merytorycznych…
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza podczas Berlin Fashion Week
PAIH zaprasza polskie przedsiębiorstwa z sektora mody i branży kosmetycznej do udziału w misji gospo…
WydarzeniePolsko-Francuskie Forum Inwestycyjne 2024
Forum jest dedykowane inwestycjom polskich firm we Francji
-
Oferta wsparcia
Przeciwdziałanie barierom na rynku UE
SOLVIT to nieformalny instrument, który pomaga przedsiębiorcom (i obywatelom) w rozwiązywaniu konkre…
Oferta wsparciaWsparcie w kontaktach z administracją publiczną
Zrealizuj skutecznie sprzedaż za granicą i/lub projekt o charakterze publicznym w danym kraju dzięki…