Japonia
-
Stolica
Tokio (Tokyo)
-
Waluta
jen (JPY)
-
Strefa czasowa
UTC+9, piątek 22 listopada 2024, 05:34
-
Język urzędowy
japoński
Ogólna charakterystyka
Japonia jest stabilnym krajem z dużym, bogatym i dobrze wykształconym rynkiem konsumenckim. Jej gospodarka charakteryzuje się wysokim poziomem innowacyjności i zaawansowania technologicznego. W gospodarce japońskiej dominują usługi, jednak jej motorem napędowym jest nowoczesna produkcja przemysłowa. Szczególne znaczenie mają sektor motoryzacyjny, elektroniczny, maszynowy, farmaceutyczny i chemiczny. Strategiczne gałęzie przemysłu to również petrochemia i bioprzemysł. Pomiędzy Unią Europejską i Japonią obowiązuje Umowa o partnerstwie gospodarczym (EPA), która stopniowo niweluje bariery handlowe i pomaga firmom europejskim konkurować na rynku japońskim.
Japonia pozostaje rynkiem dość wymagającym ze względu na liczne bariery taryfowe oraz pozataryfowe, a także wyjątkowo silną konkurencję. Poza barierami o charakterze administracyjno-regulacyjnym, istotne znaczenie mają również ograniczenia o charakterze rynkowym związane z odmiennymi gustami i specyfiką japońskich konsumentów. Nieufność Japończyków do nowo pojawiających się towarów, patriotyzm konsumencki oraz skłonność do sięgania po produkty znanych, światowych marek sprawiają, że wejście na rynek jest dość trudne. Niemniej z uwagi na zmiany zachodzące w japońskim społeczeństwie, starzenie się populacji czy obserwowane zmiany w stylu życia i zwyczajach żywieniowych, zauważalna jest także spora ciekawość nowych produktów.
Wśród polskich branż eksportowych, które są już obecne na rynku japońskim i nadal mają duży potencjał znajdują się m.in. artykuły rolno-spożywcze i artykuły pochodzenia zwierzęcego (Japonia jest największym na świecie importerem netto art. rolnych), kosmetyki, wyroby ceramiczne, polskie rękodzieło, tekstylia i galanteria skórzana, meble i wyposażenie wnętrz, gry komputerowe, oprogramowanie i usługi IT, wyroby i urządzenia medyczne, łodzie i jachty motorowe.
Eksporterzy zainteresowani Japonią muszą być bardzo dobrze przygotowani pod względem jakości oferowanych produktów i strategii wejścia na rynek, uwzględniającej istnienie bardzo rozbudowanych i skomplikowanych kanałów dystrybucji, długiego procesu negocjacyjnego i decyzyjnego oraz wysokich kosztów początkowych. Ci, którzy będą gotowi przebrnąć przez wymagający okres próbny, mają szansę na długotrwałą, korzystną współpracę i stałe zyski. Sukces w Japonii równa się sukces w jakimkolwiek innym miejscu w Azji.
Informacje dla podróżujących na portalu MSZ
Informacje w Informatorze Ekonomicznym na portalu gov.pl
Informacje gospodarcze
Liczba ludności (2022)
Produkt krajowy brutto [USD, ceny bieżące]
Pozycja w rankingu Doing Business (2020)
Wskaźniki dobrego rządzenia (2022)
Wartość eksportu towarów z Polski [EUR]
Udział w całości eksportu towarów z Polski
Wartość eksportu usług z Polski [mln EUR]
Udział w całości eksportu usług z Polski
Pliki do pobrania
Charakterystyka rynku
Raport przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu
JPN-Rynki-Zagraniczne-2.pdf
PDF (409,80KB)
Informacje podatkowe
Raport przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu
JAPONIA_podatki.pdf
PDF (334,00KB)
Raport gospodarczy
Analiza przygotowana przez PKO Bank Polski
Japonia_Analiza_Miedzynarodowa_2020_08_PKO-BP.pdf
PDF (345,34KB)
Przydatne linki
„Doing business in Japan, czyli wprowadzenie do biznesu w Japonii” – przewodnik do pobrania na stronie PAIH
Portal „Invest Japan” przeznaczony dla przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w Japonii (w języku angielskim)
Spis treściTable of contents
Treści powiązane
- Wszystko
- Aktualności (10)
- Wiedza (8)
-
Artykuł
Zdobądź Azję z programem promocji dla polskich przedsiębiorstw
MRiT przygotowało program promocji dla firm zainteresowanych ekspansją na rynki azjatyckie
ArtykułGeneralny wykonawca Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai wybrany
Pawilon Polski ma być gotowy do 13 kwietnia 2025 roku
-
Artykuł
Generalny wykonawca Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai wybrany
Pawilon Polski ma być gotowy do 13 kwietnia 2025 roku
ArtykułJaponia przyciąga uwagę polskich firm
Ponad 300 przedsiębiorców wzięło udział w seminarium „Szansa na rozwój Twojego biznesu w Japonii”.
-
Artykuł
Rynek kosmetyczny w Japonii
Japoński rynek kosmetyczny jest trzecim największym na świecie, tuż po USA i Chinach. W 2021 r. jego…
ArtykułJaponia – czwarty importer żywności na świecie
Japonia jest czwartym największym importerem żywności na świecie. Japońscy konsumenci są gotowi zaak…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.