Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Sektor e-commerce w Chorwacji
Temat

Sektor e-commerce w Chorwacji

Grafika pokazująca flagę Chorwacji na klawiaturze

Sektor e-commerce w Chorwacji zaczął dynamicznie rozwijać się w okresie pandemii Covid-19. Poznanie potrzeb klientów online, najczęściej kupowanych przez nich produktów czy preferowanych metod płatności, może nie tylko pomóc w osiągnięciu sukcesu na rynku chorwackim, ale także przyczynić się do lepszego zrozumienia branży e-commerce w całym regionie.

Chorwacja – ogólna charakterystyka

Chorwacja to państwo położone na Półwyspie Bałkańskim. Graniczy od południa z Bośnią i Hercegowiną oraz Czarnogórą, od wschodu z Serbią, natomiast od północy z Węgrami i Słowenią. Powierzchnia kraju to 56,594 km2. Stolicą kraju jest Zagrzeb, a językiem urzędowym język chorwacki.

W 2021 r. liczba ludności osiągnęła 3 899 000 osób, z czego 51,7% stanowiły kobiety, a 48,3% mężczyźni. Mediana wieku wynosi 44,8 lat. Chorwacja jest krajem bardzo scentralizowanym, ok. ¼ mieszkańców mieszka w Zagrzebiu i okolicach. 58,3% Chorwatów zamieszkuje obszary miejskie, natomiast 41,7% obszary wiejskie. Chorwaci stanowią ok. 92% populacji kraju, 8%  to mniejszości narodowe, m.in. Serbowie, Bośniacy, Włosi, Albańczycy, Słoweńcy, Czesi i Romowie.

W 2021 r. PKB Chorwacji wyniosło 68 955,08 mln USD, a PKB per capita 17 685 USD. 25% PKB kraju pochodzi z branży turystycznej. Rozwój tego sektora przyczynił się do budowy marki Chorwacji na świecie i jej pozytywnego wizerunku za granicą.

1 stycznia 2023 r. Chorwacja weszła do strefy Euro i strefy Schengen.

Rynek e-commerce

W 2021 r. wartość rynku e-commerce w Chorwacji wyniosła 1,3 mld USD. Liczba osób robiących zakupy online osiągnęła 2,4 mln, a średni roczny wydatek na zakupy online oszacowano na 548 USD na osobę.

Wartość wydana na zakupy online w 2021 r. wg. kategorii:

  • Sprzęt elektroniczny: 545,3 mln USD
  • Moda: 342,7 mln USD
  • Kosmetyki i środki czystości: 144 mln USD
  • Wycieczki i pakiety wakacyjne: 127 mln USD (+80%)
  • Zabawki, DIY i Hobby: 121,8 mln USD
  • Hotele: 110,7 mln USD (+40%)
  • Meble: 93,14 mln USD
  • Bilety lotnicze: 88 mln USD
  • Napoje: 30,12 mln USD (+48%)
  • Żywność: 18,6 mln USD (+44,5%)

Wzrost gospodarki cyfrowej w Chorwacji jest napędzany ogólnym trendem przyśpieszenia handlu cyfrowego, zwłaszcza na rynkach wschodzących. Szacuje się, że do 2025 wzrost sektora w kraju nadal będzie utrzymywał się na poziomie 10% rocznie, a do 2030 r. będzie to 6%. To bardzo duży wzrost, jeśli porównamy go z innymi rynkami europejskimi. Do najistotniejszych branż w chorwackim e-commerce należą artykuły gospodarstwa domowego i elektronika, odzież, artykuły spożywcze oraz bilety i wycieczki.

Trendy na rynku

Według Europe E-commerce Report 2022, w 2021 r. ok. 82% mieszkańców Chorwacji posiadało dostęp do Internetu, z czego 70% z nich dokonywało zakupów w Internecie. Najpopularniejszą wyszukiwarką wśród Chorwatów w 2021 r. było Google, z którego korzystało 97% użytkowników Internetu. Drugie miejsce zajął Bing z wynikiem 2%, a 1% pozostałe wyszukiwarki.

Zgodnie z raportem branżowym, przygotowanym przez Stowarzyszenie E-Commerce Hrvatska w 2022 r., 37% kupujących robi zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, a zaledwie 25% kilka razy w tygodniu. Dane te pokazują, że branża e-commerce w Chorwacji dopiero zaczyna rosnąć, nie jest jeszcze na tym samym poziomie co inne rynki europejskie, jak np. Czechy, Niemcy czy Polska.

Do głównych obszarów, gdzie ludzie kupują online należą Zagrzeb, Dalmacja oraz wyspy (z powodu niewielkiej liczby sklepów stacjonarnych). Większość zakupów przez Internet jest dokonywanych w kategoriach odzież i obuwie, artykuły gospodarstwa domowego oraz sprzęt elektroniczny. Do nowych kategorii, które odnotowują szybki wzrost w e-commerce, można zaliczyć produkty spożywcze, karmy dla zwierząt, gry wideo i sprzęt do gier.

Według raportu 50% klientów kupuje tylko w krajowych sklepach internetowych. Chorwaci są bardzo ostrożni podczas robienia zakupów w nowym sklepie. Często nie mają zaufania do nowych witryn, zwłaszcza gdy np. strona nie ma adresu chorwackiego. Chorwaci także coraz większą uwagę przywiązują do opinii klientów o danych sklepach internetowych czy konkretnych produktach. W przypadku robienia zakupów w nieznanym sklepie internetowym, najważniejszy dla klientów jest wybór sprawdzonej metody płatności (np. PayPal, KEKpay itd.) lub płatność gotówką przy odbiorze, a także pozytywne opinie klientów.

Najbardziej preferowaną formą jest płatność kartą, którą wybiera większość kupujących w Internecie Chorwatów. Warto jednak zauważyć, że aż 33% klientów wybiera płatność gotówką przy odbiorze, co wynika głównie z obawy przed możliwością kradzieży danych.

W przypadku dostawy, 87% kupujących nadal preferuje dostawę do domu, jedynie 6% korzysta z automatów do odbioru paczek. Cena dostawy za paczkę 2kg jest akceptowalna dla większości w kwocie do 4 EUR, a 28% kupuje tylko wtedy gdy oferowana jest opcja darmowej dostawy.

Dla klientów z Chorwacji ważna jest także możliwość wyboru czasu dostawy oraz bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Preferowaną formą komunikacji są wiadomości e-mail, SMSy i WhatsApp.

Więcej o Chorwacji przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Webinarium PAIH „Branża e-commerce w Chorwacji”, Europe E-commerce Report 2022, Informator ekonomiczny MSZ

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.