Sektor e-commerce w Czechach
15.01.2024
Czechy to europejski lider branży e-commerce. Obroty tego sektora z roku na rok rosną, a branża wciąż się rozwija. To wszystko sprawia, że rynek online w Czechach może być ciekawym miejscem do ekspansji dla polskich przedsiębiorców.
Charakterystyczne cechy rynku
Branża e-commerce w Czechach rozwija się niezwykle szybko. Szacuje się, że na tysiąc mieszkańców przypadają w kraju cztery sklepy internetowe. Dla porównania, w Niemczech są to dwa, a na Węgrzech jeden sklep. Łącznie w Czechach istnieje ok. 40 tysięcy sklepów online. Badania pokazują, że pod koniec roku 2023 wartość ta wzrośnie do 50 tysięcy witryn. Mimo że Czechy już są jednym z liderów e-commerce w Europie, to wciąż się rozwijają. To sprawia, że konkurencja na rynku jest duża, a rosnące wymagania klientów zmuszają sklepy do doskonalenia swoich usług.
Sprzedaż internetowa w Czechach odpowiada za 13,5 proc. przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w tym kraju. Wskaźnik ten systematycznie wzrasta w tempie 2,3 proc. rocznie i według badań w najbliższych latach wciąż będzie rósł. W 2022 r. całkowity obrót e-commerce wyniósł 198 mld CZK (7,7 mld EUR).
Warto podkreślić, że czeskie sklepy popularne są nie tylko w samych Czechach, ale także na Słowacji. Sprawia to, że wchodząc na rynek czeski, możemy dotrzeć również do Słowaków, dzięki czemu rynek zwiększa się z 10 do 16 milionów ludzi.
Konsumenci
Znaczna większość Czechów w swoich zakupowych decyzjach kieruje się patriotyzmem gospodarczym. Kwestie takie jak czeska domena czy możliwość dostawy przez czeski podmiot są niezwykle istotne, żeby zaistnieć na rynku. Zadbanie o te elementy nie tylko przyciąga czeskich klientów, ale też uwiarygadnia sklep.
Inną bardzo ważną kwestią dla czeskich konsumentów jest język. Warto zatrudnić specjalistów, którzy przygotują opis naszej oferty po czesku. Dobrze napisany tekst w rodzimym języku na pewno pozytywnie przyczyni się do przyciągnięcia większej liczby klientów.
Dla Czechów niezwykle istotna jest także wiarygodność sklepu internetowego. Z tego powodu należy zadbać o czeski adres (czeskiej spółki bądź punktu dostaw w Czechach), co podniesie rangę naszej witryny. Z posiadaniem fizycznego adresu jest związana także kwestia zwrotu towarów. Jego obecność pokazuje czeskiemu klientowi, że nasz sklep jest wiarygodny i jeżeli dojdzie do ewentualnego zwrotu, wszystko obejdzie się bez problemów. Warto zadbać także o to, żeby posiadać konto w czeskim banku.
Kolejną kwestią wartą podkreślenia jest fakt, że Czesi należą do kultury niskokontekstowej. To sprawia, że procedury, obietnice i wszystkie rzeczy spisane na papierze są dla mieszkańców tego kraju niezwykle ważne. Dotrzymywanie zapisanych, obiecanych kwestii stanowi o postrzeganiu naszego biznesu i jego wiarygodności.
W 2021 r. w Czechach 70 proc. mężczyzn i 63 proc. kobiet dokonało transakcji online. Średnie roczne wydatki użytkownika wynoszą ok. 659 USD. Dla porównania na Węgrzech, które są podobnym rynkiem, wynoszą one zaledwie 300 USD. Rynek czeski jest rynkiem z największą siłą nabywczą pieniądza w tej części Europy.
88 proc. społeczeństwa czeskiego ma dostęp do Internetu (na Węgrzech wskaźnik ten wynosi 80 proc, w Polsce 84,5 proc.). 82 proc. Czechów ma dostęp do łącza szerokopasmowego, co sprawia, że zakupy online są dla czeskich konsumentów coraz bardziej komfortowe. Dobre łącze umożliwia proste i wygodne poruszanie się po sklepie internetowym.
Według badań aktywni użytkownicy sklepów internetowych w Czechach to ludzie w przedziale 25-44 lata, a 69 proc. Czechów korzysta z mediów społecznościowych. Oznacza to, że warto reklamować swoje produkty w social mediach – jest to jeden z ważniejszych kanałów, dzięki któremu czescy klienci mogą dowiedzieć się o naszej ofercie.
Innym źródłem ruchu, który może doprowadzić czeskiego klienta do naszego sklepu, są wyszukiwarki internetowe. W odróżnieniu od Polski, gdzie za 99 proc. wyszukiwań odpowiada Google, w Czechach rynek wyszukiwarek jest nieco bardziej zdywersyfikowany. Popularną czeską wyszukiwarką jest Seznam.cz. Korzystają z niego głównie osoby starsze oraz ludzie mieszkający poza dużymi ośrodkami miejskimi.
Robiąc zakupy online 49 proc. Czechów korzysta z urządzeń stacjonarnych, natomiast 47 proc. z mobilnych. Korzystanie ze smartfonów w celu dokonywania zakupów przez Internet staje się z roku na rok coraz bardziej popularne.
Czescy konsumenci kierują się w swoich decyzjach zakupowych przede wszystkim ceną. Na drugim miejscu znajduje się jakość produktów. Z uwagi na to, że cena jest dla Czechów kluczowa, popularne w kraju są porównywarki cenowe, takie jak np. heureka.cz i zbozi.cz.
Sklepy i kategorie
Do najpopularniejszych sklepów online w Czechach należą:
- Alza.cz
- Mall.cz
- Bonami.cz,
- Vemzu.cz
- Notino.cz,
- Fashiondays.cz
Najpopularniejsze kategorie e-commerce w Czechach to:
- moda (19 proc.),
- dom i ogród (13 proc.),
- zakupy spożywcze (8 proc.),
- zabawki i produkty dla dzieci (6 proc.),
- elektronika (5 proc.),
- inne (47 proc.); mieszczą się tu takie branże jak np. meble czy kosmetyki.
Zauważalną cechą czeskiego rynku e-commerce jest jego dywersyfikacja. Czesi kupują każdego rodzaju asortyment, co sprawia, że nie należy stawiać sobie barier odnośnie konkretnych kategorii produktów, jeśli myślimy o sprzedawaniu towarów w tym kraju.
Płatności
Najpopularniejsze sposoby płatności w handlu internetowym w Czechach:
- płatności za pobraniem -> wykorzystywane w ok. 38 proc. płatności internetowych w 2021 roku (spodziewany trend malejący);
- przelewy bankowe -> wykorzystywane w 37 proc. płatności online w 2021 r. 81 proc. Czechów ma konta w instytucjach finansowych (spodziewany trend wzrostowy);
- płatności kartą -> wykorzystywane w 14 proc. płatności online w 2021 roku. 25 proc. Czechów posiada karty kredytowe (spodziewany niewielki trend wzrostowy);
- e-portfele -> wykorzystywane w 7 proc. płatności online w 2021 roku (spodziewany lekko rosnący trend).
Więcej o rynku e-commerce w Czechach przeczytasz tutaj
Więcej o samych Czechach przeczytasz w Kierunkach eksportu
Źródło: Webinarium PAIH „Sektor e-commerce w Czechach”, 06.04.2022.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
-
Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.