Sektor e-commerce w Niemczech
15.01.2024
Zaistnienie na rynku niemieckim stwarza dla polskich przedsiębiorców szerokie możliwości. Pierwszym krokiem do rozpoczęcia swojej przygody z biznesem w tym kraju może być uruchomienie kanałów e-commerce. Pandemia spowodowała, że Niemcy przyzwyczaili się do zakupów przez Internet, a po pandemii przyzwyczajenia te pozostały. Rozwój niemieckiego e-commerce jest dynamiczny, a wzrost tego sektora wynosi kilkanaście procent rocznie.
Ogólna charakterystyka
Niemcy zamieszkuje ponad 83 miliony osób. Rok rocznie rośnie liczba użytkowników online w tym kraju. Obecnie prawie 94 proc. Niemców korzysta z Internetu, z czego ponad 83 proc. przynajmniej raz w roku kupuje coś w sieci. W 2017 r. liczba użytkowników e-commerce w Niemczech wyniosła 56 milionów osób, a w 2022 r. było to już 67 milionów. Szacunki pokazują, że liczby te będą rosnąć w kolejnych latach. W 2022 r. Niemcy wydali na zakupy w Internecie 111 mld EUR. Jest to wynik o prawie 12 miliardów większy niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Badania pokazują, że największym zainteresowaniem niemieckich konsumentów cieszą się odzież, obuwie, książki, filmy, muzyka oraz bilety na wydarzenia. Największe obroty w 2021 r., jeśli chodzi o kategorie produktów, odnotował sektor ubrań z wynikiem sięgającym prawie 19 mld EUR. Na drugim miejscu znalazła się elektronika. Kolejne pozycje zajmują:sprzęt IT, meble, buty, kosmetyki, gry i zabawki oraz domowe tekstylia. W 2021 r. obrót w kanale e-commerce w Niemczech wyniósł 86,70 mld EUR. Jest to znaczny wzrost w porównaniu z latami poprzednimi. Dekadę temu, w 2013 r., wartość ta wynosiła zaledwie 32 mld EUR.
Istnieją dwie główne możliwości wejścia na niemiecki rynek e-commerce:
- założenie własnego sklepu,
- skorzystanie z już istniejących platform (łatwiejsza opcja).
Do najpopularniejszych platform online w Niemczech związanych z zakupami należą Amazon, Otto, Zalando, notebooksbilliger, Lidl i MediaMarkt.
Urządzenia mobilne
Trendem, na który należy zwrócić uwagę, jest rosnąca liczba Niemców, którzy dokonują zakupów online przy pomocy smartfona. 95 proc. mieszkańców Niemiec korzysta na co dzień z telefonów komórkowych, a aktywną liczbę smartfonów w kraju szacuje się na ok. 112 milionów. W 2021 r. ponad 58 proc. Niemców kupujących online dokonało chociaż jednego zakupu przez smartfona. Coraz popularniejsze staje się także robienie zakupów przy użyciu tabletu. W zeszłym roku z tej możliwości skorzystało 29 proc. kupujących. Warto więc zadbać o to, żeby strona internetowa naszego sklepu była dostosowana do urządzeń mobilnych.
Dostawa
Firmą, która dominuje na niemieckim rynku dostaw, jest DHL. Z jej usług korzysta ponad 80 proc. z 500 największych sklepów internetowych w kraju. Badania pokazują, że dla większości Niemców istotniejsza jest cena dostawy niż jej szybkość. Warto jednak podkreślić, że cierpliwość niemieckich klientów kończy się w momencie, gdy dostawa wynosi więcej niż sześć dni. Wskaźnik tolerancji na tak długie dostawy jest u Niemców niższy niż w przypadku społeczeństw w innych krajów europejskich.
Większość Niemców (ponad 52 proc.) preferuje dostawę produktów do domu z wymaganym złożeniem podpisu przy odbiorze. Dzięki temu zyskują dowód na to, że towar został odpowiednio dostarczony. Na drugim miejscu znajduje się dostawa do domu bez wymaganego podpisu (32 proc.). Podium zamyka odbieranie zamówionych produktów z konkretnych punktów, takich jak paczkomaty czy sklepy (6 proc.).
Social media
Najlepszym sposobem na dotarcie do klientów w Niemczech są social media. Prawie 80 proc. mieszkańców tego kraju korzysta z mediów społecznościowych. W 2021 r. ponad 81 proc. badanych przyznało, że dokonało jakiegoś zakupu online po tym, gdy zobaczyło reklamę produktu w mediach społecznościowych. Szacuje się, że 1/3 niemieckich konsumentów dokonuje zakupów poprzez portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy Snapchat. Platformą, na której Niemcy najczęściej kupowali towary w 2021 r. był Instagram (36 proc.). Na kolejnych miejscach uplasowały się Facebook (25 proc.), YouTube (16 proc.), Snapchat (10 proc.), Twitter (6 proc.), Pinterest (4 proc.) oraz inne (4 proc.).
Konsumenci
Konsumenci z Niemiec najbardziej cenią sobie takie wartości jak zaufanie, jakość, bezpieczeństwo i lojalność. Coraz częściej zwracają uwagę na to, czy sklep posiada certyfikaty i różnego rodzaju znaki jakości oraz na to, czy dany produkt nie wpływa negatywnie na środowisko. Kwestie klimatyczne są jednym z najważniejszych zagadnień uwzględnianych w procesie zakupowym.
Decydując o zakupie, klienci niemieckich sklepów online kierują się przede wszystkim oceną danego produktu (optymalna liczba ocen to 15) oraz tzw. marketingiem szeptanym, czyli rekomendacjami przyjaciół i rodziny.
Największy udział użytkowników Internetu w Niemczech, którzy dokonują zakupów online, jest obserwowany w kategorii wiekowej 25-45 lat. Na drugim miejscu znajdują się osoby w wieku 16-25. Warto zwrócić uwagę na rosnący udział osób starszych (65-75), które coraz lepiej poruszają się w Internecie.
Jeśli chodzi o zachowania konsumenckie Niemców w Internecie, badania pokazują, że 68 proc. kupujących poszukuje w sklepach online specjalnych promocji. 43 proc. przyznaje się do dokonywania spontanicznych zakupów, a 28 proc. deklaruje, że zawsze dokonuje zakupów w tym samym sklepie. Niemieccy klienci mają tendencję do często zwracania zakupionych towarów. Według niektórych badań nawet 50 proc. złożonych zamówień na danej stronie jest odsyłane.
Metody płatności
Rynek płatności w sklepach online w Niemczech jest zdominowany przez PayPala. W 2021 r. 94 proc. niemieckich kupujących przynajmniej raz w roku dokonała płatności za jego pomocą. Na drugim miejscu znajduje się Klarna, oferująca opcje odroczonych płatności, z której usług przynajmniej raz w roku skorzystało 47 proc. użytkowników. Podium zamyka Amazon Pay z wynikiem 24 proc. PayPal dominuje również w płatnościach mobilnych (59 proc.). Za nim znajdują się Apple Pay (34 proc.) oraz Google Pay (31 proc.).
Więcej o Niemczech przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
Źródło: Webinar PAIH „E-Commerce w Niemczech”; Raport Retailx „Germany 2022: Ecommerce Country Report”; Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Rynek e-commerce w Niemczech”.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
-
Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.