Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Świąteczne zakupy Polaków: tradycje, trendy i wybory
Temat

Świąteczne zakupy Polaków: tradycje, trendy i wybory

Boże Narodzenie to wyjątkowy okres w Polsce, związany nie tylko z tradycyjnymi potrawami i spotkaniami rodzinnymi, ale także z gorączkowymi zakupami prezentów, które obdarowani znajdą pod choinką. Polacy zaczynają przygotowania do świąt już na długo przed Wigilią, poszukując prezentów, dekoracji i smakołyków.

Rodzina ogląda towary na jarmarku bożonarodzeniowym

Przedświąteczny okres to czas oczekiwania i radości, ale także gorączkowych poszukiwań idealnych prezentów. Tradycja obdarowywania się upominkami ma głębokie korzenie, a proces zakupów staje się nieodłączną częścią magicznego klimatu Bożego Narodzenia.

Spontaniczność czy planowanie

Polacy, starając się uniknąć przedświątecznego chaosu, coraz częściej zaczynają planować swoje zakupy z wyprzedzeniem. Wielu z nich decyduje się na stworzenie listy prezentów i artykułów, które muszą zakupić. Niemniej jednak nie brakuje kreatywnych dusz, które zamiast listy preferują spontaniczność i poszukiwania unikalnych upominków pełnych emocji i osobistego znaczenia. Według raportu „Przedświąteczne zakupy Polaków” przygotowanego przez CBRE Polska, w ostatnich dniach listopada 36 proc. ankietowanych rozpoczęło już zakupy podarunków. Decyzja o wyborze tego a nie innego prezentu podyktowana jest najczęściej ceną (51 proc.), jego praktycznością (48 proc.) oraz dostępnością i łatwością zakupu (16 proc.). Zaledwie 5 proc. respondentów zwraca uwagę na to, czy towar, jego opakowanie i dostawa są ekologiczne.

Gdzie kupić bożonarodzeniowy upominek

Podczas przedświątecznego szaleństwa zakupowego tradycyjne sklepy stacjonarne wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. Przejście między półkami pełnymi świątecznych gadżetów, ozdób i prezentów staje się dla wielu rodzajem rytuału. Zakupy w galerii handlowej deklaruje 63 proc. ankietowanych. Jednakże, wraz ze wzrostem popularności e-commerce, coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy online. W tym roku będą one udziałem aż 74 proc. Polaków, co stanowi znaczący wzrost względem lat ubiegłych (o 11 i 8 punktów procentowych względem 2019 i 2021 r.). Sklepy internetowe oferują nie tylko wygodę, ale także bogactwo asortymentu i atrakcyjne promocje.

Relaks czy wyścig z czasem

Przedświąteczne zakupy mogą być zarówno przyjemnym doświadczeniem, jak i wyzwaniem. Wiele osób czerpie radość z poszukiwań wymarzonych prezentów, zwłaszcza gdy towarzyszą im bliscy. Jednak dla innych czas ten staje się gorączkowym wyścigiem z czasem, zwłaszcza w ostatnich dniach przed Wigilią. Statystycznie ponad połowa ankietowanych poświęca na zakupy przedświąteczne od 2 do 4 godzin, natomiast co dziesiąty badany potrzebuje aż 8 godzin, by kupić wszystko to, czego potrzebuje. 11 proc. respondentów przeznacza na świąteczne zakupy mniej niż godzinę.

Bożonarodzeniowe wydatki Polaków

Według danych opracowanych przez Związek Banków Polskich statystyczny Polak planuje wydać w okresie nadchodzących świąt przeciętnie 1490 zł. Jest to niewiele więcej w stosunku do świątecznych wydatków deklarowanych w analogicznym badaniu w roku ubiegłym. Największą część tej kwoty stanowią wydatki na artykuły spożywcze i szeroko pojętą organizację świąt. Na prezenty dla najbliższych przeciętny Polak przeznacza 565 zł – nominalnie to aż o 13 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Przedświąteczne zakupy prezentów to nie tylko wybieranie upominków, ale także szukanie sposobu na wyrażenie miłości i troski. Tradycyjne zakupy stacjonarne nadal mają swój urok, ale dynamika współczesnego życia sprawia, że coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy online. Ważne, by umieć znaleźć balans między tradycją a nowoczesnością, tak aby każdy prezent był nie tylko wyjątkowy, ale także dostosowany do upodobań obdarowywanego.

Źródła:

Przedświąteczne zakupy Polaków – CBRE Polska

 Świąteczny Portfel Polaków 2023 – Związek Banków Polskich

  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.