30.10.2024
Polska nr 2. na świecie w eksporcie zniczy
Polska ma szanse na objęcie pozycji światowego lidera w eksporcie zniczy. Obecnie jest jednym z głównych graczy na globalnym rynku tego asortymentu, jak i świec ogółem. Zajmujemy drugie miejsce na świecie pod względem wartości ich eksportu.
Według danych International Trade Center, polski eksport w tej branży w minionym roku osiągnął wartość 764 mln euro, co stanowi 17 proc. globalnego rynku. Na świecie wyprzedzają nas jedynie Chiny, ale przewaga ta może wkrótce zmaleć, co stwarza szansę dla polskich producentów na objęcie pozycji lidera.
Lider w Europie, konkurencja z Chinami
Polska dominuje na europejskim rynku, gdzie zajmuje pierwszą pozycję w eksporcie zniczy. Najbliżsi konkurenci to Holandia z eksportem o wartości 210 mln euro oraz Niemcy z wynikiem 177 mln EUR. W skali globalnej wyprzedzają nas jedynie Chiny, które w ubiegłym roku wyeksportowały znicze o wartości 877 mln EUR. Polska jednak utrzymuje stabilną pozycję i ma możliwość zniwelowania różnicy, zwłaszcza w kontekście planowanych zmian regulacyjnych w Chinach.
Zgodnie z danymi Eurostatu, Polska jest również największym eksporterem świec spośród krajów Unii Europejskiej. W roku 2022 z Polski wyeksportowano świece o łącznej wartości 922 mln EUR, co stanowi 38 proc. całkowitego eksportu świec pod względem wartości. Więcej tutaj
Główne rynki zbytu: Niemcy, Holandia, Szwecja
Najważniejszym partnerem handlowym Polski w zakresie eksportu zniczy są Niemcy, które odpowiadają za około 33 proc. eksportu polskich produktów, co przekłada się na wartość 253 mln EUR. Na drugim miejscu plasuje się Holandia, dokąd trafia 11 proc. eksportu (88 mln EUR), a podium zamyka Szwecja z importem o wartości 66 mln EUR, co stanowi 8 proc. polskiego eksportu.
Potencjał do wzrostu dzięki regulacjom UE
Wzrost eksportu polskich zniczy może być napędzany przez zmiany w polityce klimatycznej Unii Europejskiej, w tym pakiet Fit for 55, który może wpłynąć na konkurencyjność chińskich producentów. Obecnie Chiny dominują głównie w niższych segmentach rynku, dzięki niskim kosztom pracy i mniejszym ograniczeniom dotyczącym emisji gazów cieplarnianych. Jednak nowe regulacje unijne mogą wpłynąć na koszty produkcji chińskich przedsiębiorstw, co stwarza szansę dla Polski, aby stać się globalnym liderem w eksporcie zniczy.
Ciech Vitro – lider produkcji zniczy w Polsce
Jednym z liderów polskiego rynku jest firma Ciech Vitro, należąca do Sebastiana Kulczyka. Specjalizuje się w produkcji ozdobnych lampionów i słojów, a jej fabryka w Iłowej dostarcza niemal połowę wszystkich szklanych lampionów do zniczy w Polsce. W szczytowym okresie produkcja sięga tam kilkuset tysięcy zniczy dziennie, co pozycjonuje ją w czołówce nie tylko europejskich ale tez światowych producentów tego produktu.
W obliczu nowych regulacji i rosnącego popytu na produkty o wyższej jakości, Polska jest na dobrej drodze by stać się światowym liderem eksportu branży.
Źródo: ISBnews, International Trade Center, Eurostat
- Wszystko
- Aktualności (720)
- Wiedza (303)
- Kalendarz (1191)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Wydarzenie
Konferencja w Zambrowie
Wydarzenie skierowane jest do przedsiębiorców z województwa podlaskiego, którzy poszukują informacji…
ArtykułPAIH wspiera ekspansję na rynki Ameryki Środkowej
Polskie firmy poszukują szans w Meksyku i Gwatemali
-
Artykuł
PAIH wspiera ekspansję na rynki Ameryki Środkowej
Polskie firmy poszukują szans w Meksyku i Gwatemali
ArtykułRuszyła nowa edycja Polskich Mostów Technologicznych
Program PMT cieszy się ogromnym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców
-
Artykuł
Opóźnione płatności pogrążają transport – czy nowe prawo to zmieni
Płynność finansowa branży transportowej wymaga pilnego wsparcia
ArtykułPrzedsiębiorczość w Polsce 2023 – odzyskiwanie równowagi po kryzysach
Choć przedsiębiorcy borykają się z wieloma wyzwaniami, klimat biznesowy uległ polepszeniu
-
Wydarzenie
Konferencja w Zambrowie
Wydarzenie skierowane jest do przedsiębiorców z województwa podlaskiego, którzy poszukują informacji…
WydarzenieTrusted Economy Forum – CommonSign 2024
CommonSign 2024 realizowana będzie wspólnie z Trusted Economy Forum, cyklem wydarzeń związanych z sz…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Oferta wsparciaWspółpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.