Unia Europejska (UE) – strona główna
W centrum UE znajduje się 27 państw członkowskich, które należą do Unii, wraz z ich obywatelami. Unikatową cechą UE jest to, że choć wszystkie państwa członkowskie pozostają suwerenne i niepodległe, zdecydowały się połączyć część swojej suwerenności w obszarach, w których współpraca jest zasadna.
Główną siłą napędową gospodarki unijnej jest jednolity rynek. Umożliwia on swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób. Natomiast podstawą wszystkich działań UE są traktaty, które zostały przyjęte dobrowolnie i demokratycznie przez wszystkie państwa UE. Traktaty określają cele Unii Europejskiej oraz zasady dotyczące funkcjonowania instytucji UE, sposobu podejmowania decyzji i stosunków między UE a jej państwami członkowskimi.
Odnośniki
W ramach poniższych bloków pogrupowaliśmy najistotniejsze zagadnienia dotyczące Unii Europejskiej, w tym między innymi dalsze informacje o jednolitym rynku unijnym, informacje o dostępnym wsparciu, odnośniki do głównych statystyk czy najczęściej zadawanych pytań (FAQ):
Cele Unii Europejskiej
Celem UE jest umożliwienie Europejczykom studiowania, mieszkania, robienia zakupów, pracowania i przechodzenia na emeryturę w dowolnym kraju UE, a także zapewnienie im dostępu do produktów z całej Europy. Dlatego w ramach jednolitego rynku wewnętrznego UE gwarantowany jest swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób. UE usuwa bariery techniczne, prawne i biurokratyczne, dzięki czemu Europejczycy mogą swobodnie prowadzić wymianę handlową i działalność gospodarczą.
Kraje członkowskie należą do unii celnej przez co stosują te same taryfy celne w odniesieniu do towarów przywożonych na ich terytorium z zagranicy i nie stosują żadnych wewnętrznych taryf celnych. Unia celna UE stanowi jedną z nielicznych wyłącznych kompetencji Unii Europejskiej.
Polityka handlowa UE obejmuje nie tylko handel towarami i usługami, ale również handlowe aspekty związane z własnością intelektualną i bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi.
Unia opowiada się za otwartym i uczciwym handlem i zwalczaniem protekcjonizmu. Stosuje środki ochrony handlu i dostępu do rynku, aby chronić swoje przedsiębiorstwa i obywateli przed nieuczciwą konkurencją i nieuczciwymi praktykami handlowymi. UE jest związana umowami handlowymi z 72 partnerami z całego świata. Umowy handlowe zawierane przez UE obejmują nie tylko postanowienia gospodarcze, ale również kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowiska, czy warunków pracy.
Zebrana lista umów jest zagregowana na stronie Unii Europejskiej dotyczącej relacji z innymi krajami, zaś linki do poszczególnych umów handlowych można znaleźć na naszych stronach poszczególnych rynków w sekcji Kierunki Eksportu.
Polska w Unii Europejskiej
Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 1 maja 2004 r. na mocy Traktatu Akcesyjnego podpisanego 16 kwietnia 2003 r. w Atenach. Jako państwo członkowskie Polska ma możliwość wpływania na kształt decyzji podejmowanych na forum UE.
Unia Europejska jest najważniejszym polskim partnerem gospodarczym. Udział rynków EU w Polskim eksporcie w 2021 roku wynosił 74,8% całego eksportu, zaś w przypadku importu rynki unijne stanowiły niewiele ponad połowę (53,8%) krajów pochodzenia.
Polski udział w Unii Europejskiej przekłada się też na liczne, współfinansowane przez UE projekty, opisane w ramach strony Funduszy Europejskich, z czego najciekawsze z nich są szerzej opisane na specjalnej podstronie, albo w ramach szerszej listy projektów.
Najważniejsze informacje dla eksporterów
Przed eksportowaniem towarów koniecznym jest znać podstawowe przepisy, zalecenia i obostrzenia dotyczące udostępnianych na rynkach Unii Europejskiej produktów. Oprócz spełniania ogólnych zasad dotyczących bezpieczeństwa produktów, krajowe wymagania dotyczące towarów dotycząc obszaru zharmonizowanego lub niezharmonizowanego. Podział ten, podstawę prawną, jak i inne istotne informacje na temat wymagać można znaleźć na dedykowanej temu podstronie.
Eksport poza Unię Europejską wiąże się również z kilkoma formalnościami, w tym z rejestracją w systemie usług celnych PUESC – na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – oraz uzyskaniem numer EORI, używanym przy kontaktach z organami celnymi w całej Unii. Więcej o tych formalnościach można się dowiedzieć ze stronyna ten temat.
Równie istotnym jest znajomość kwestii podatkowych. Jako przedsiębiorca handlujący w ramach EU, zarejestruj się jako podatnik VAT UE jeżeli chcesz:
- dokonywać transakcji z kontrahentami zagranicznymi w UE
- dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych i korzystasz ze zwolnienia VAT z uwagi na nieprzekroczenie obrotu 200 tys. zł oraz gdy:
- wartość transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła w danym roku podatkowym równowartość 50 tys. zł
- chcesz świadczyć wewnątrzwspólnotowo usługi, dla których miejscem rozliczenia podatku z transakcji jest kraj nabywcy
Po zarejestrowaniu, właściwy urząd skarbowy nada ci „europejski” NIP – oznacza to, że we wspomnianych wyżej transakcjach musisz posługiwać się NIP z przedrostkiem „PL”. Więcej na temat rejestracji podatnika VAT UE znajdziesz na poświęconej temu zagadnieniu podstronie Biznes.gov.pl. Pozostałe sekcje strony również zawierają istotne informacje z perspektywy prowadzenia biznesu w ramach Wspólnoty.
Istotnym elementem wspólnej polityki są również sankcje i embarga; warto zapoznać się z aktualizowaną na bieżąco przez Komisję Europejską listą obłożonych sankcjami krajów i zakresu tychże obostrzeń.
Dodatkowe materiały
Aby dowiedzieć się więcej o ogólnych zasadach działalności Unii Europejskiej, zapraszamy do zapoznania się z krótkim przewodnikiem po EU.
W celu zapoznania się z sukcesami Unii Europejskiej za ubiegły rok, warto zapoznać się z oficjalnym raportem na ten temat.
W przypadku planowania rozpoczęcia działalności w innym kraju UE, oprócz powyższych materiałów przydatny będzie również poradnik Biznes.gov.pl.
W celu zapoznania się z wieloma innymi korzyściami płynącymi z bycia w Unii Europejskiej zachęcamy do odwiedzenia specjalnej strony poświęconej temu zagadnieniu.
Zapraszamy również do kontaktu z PAIH!
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (735)
- Wiedza (309)
- Kalendarz (1246)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Polsko-czeskie śniadanie biznesowe w Hawirzowie
Rozwój biznesu na terenie Śląska Cieszyńskiego
ArtykułImponujący wzrost polskiego e-commerce w lipcu br.
Obroty w e-commerce w lipcu 2024 roku osiągnęły wartość 7,109 mld PLN
-
Artykuł
Polski sektor rowerowy rośnie w siłę
Sektor rowerowy w Polsce to silna branża z roczną produkcją na poziomie około miliona sztuk
ArtykułRozwój gospodarki cyfrowej w Arabii Saudyjskiej
48 proc. saudyjskich przedsiębiorstw zainwestowało w usługi przetwarzania w chmurze
-
Artykuł
Sprawdź, jak zastosować stawkę 0% w eksporcie towarów poza UE
Zgodnie z przyjętą konstrukcją VAT w Unii Europejskiej, podatek ten powinien obciążać konsumpcję, a …
ArtykułCzy eksport się opłaca – Jak zadbać o opłacalność?
Opłacalność eksportu to wypadkowa naszych kosztów i ceny, jaką realnie możemy uzyskać na rynku zagra…
-
Wydarzenie
Zrób biznes w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Konferencja dla przedsiębiorców z województwa małopolskiego zainteresowanych działalnością na rynku …
WydarzenieBiznesowe perspektywy Południowego Podlasia
II Bialski Kongres Przedsiębiorczości. o Polsce Wschodniej jako regionie z potencjałem inwestycyjny…
-
Oferta wsparcia
Świętokrzyskie – hard to pronounce, easy to do business in
Realizacja projektu promocji gospodarczej województwa świętokrzyskiego: „Świętokrzyskie – hard to pr…
Oferta wsparciaProeksportowy pakiet informacji
Pakiet informacji dostosowany do zgłoszonych przez firmę potrzeb w zakresie rozwoju eksportu na wska…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.