Unia Europejska (UE) – strona główna
W centrum UE znajduje się 27 państw członkowskich, które należą do Unii, wraz z ich obywatelami. Unikatową cechą UE jest to, że choć wszystkie państwa członkowskie pozostają suwerenne i niepodległe, zdecydowały się połączyć część swojej suwerenności w obszarach, w których współpraca jest zasadna.
Główną siłą napędową gospodarki unijnej jest jednolity rynek. Umożliwia on swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób. Natomiast podstawą wszystkich działań UE są traktaty, które zostały przyjęte dobrowolnie i demokratycznie przez wszystkie państwa UE. Traktaty określają cele Unii Europejskiej oraz zasady dotyczące funkcjonowania instytucji UE, sposobu podejmowania decyzji i stosunków między UE a jej państwami członkowskimi.
Odnośniki
W ramach poniższych bloków pogrupowaliśmy najistotniejsze zagadnienia dotyczące Unii Europejskiej, w tym między innymi dalsze informacje o jednolitym rynku unijnym, informacje o dostępnym wsparciu, odnośniki do głównych statystyk czy najczęściej zadawanych pytań (FAQ):
Cele Unii Europejskiej
Celem UE jest umożliwienie Europejczykom studiowania, mieszkania, robienia zakupów, pracowania i przechodzenia na emeryturę w dowolnym kraju UE, a także zapewnienie im dostępu do produktów z całej Europy. Dlatego w ramach jednolitego rynku wewnętrznego UE gwarantowany jest swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób. UE usuwa bariery techniczne, prawne i biurokratyczne, dzięki czemu Europejczycy mogą swobodnie prowadzić wymianę handlową i działalność gospodarczą.
Kraje członkowskie należą do unii celnej przez co stosują te same taryfy celne w odniesieniu do towarów przywożonych na ich terytorium z zagranicy i nie stosują żadnych wewnętrznych taryf celnych. Unia celna UE stanowi jedną z nielicznych wyłącznych kompetencji Unii Europejskiej.
Polityka handlowa UE obejmuje nie tylko handel towarami i usługami, ale również handlowe aspekty związane z własnością intelektualną i bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi.
Unia opowiada się za otwartym i uczciwym handlem i zwalczaniem protekcjonizmu. Stosuje środki ochrony handlu i dostępu do rynku, aby chronić swoje przedsiębiorstwa i obywateli przed nieuczciwą konkurencją i nieuczciwymi praktykami handlowymi. UE jest związana umowami handlowymi z 72 partnerami z całego świata. Umowy handlowe zawierane przez UE obejmują nie tylko postanowienia gospodarcze, ale również kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowiska, czy warunków pracy.
Zebrana lista umów jest zagregowana na stronie Unii Europejskiej dotyczącej relacji z innymi krajami, zaś linki do poszczególnych umów handlowych można znaleźć na naszych stronach poszczególnych rynków w sekcji Kierunki Eksportu.
Polska w Unii Europejskiej
Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 1 maja 2004 r. na mocy Traktatu Akcesyjnego podpisanego 16 kwietnia 2003 r. w Atenach. Jako państwo członkowskie Polska ma możliwość wpływania na kształt decyzji podejmowanych na forum UE.
Unia Europejska jest najważniejszym polskim partnerem gospodarczym. Udział rynków EU w Polskim eksporcie w 2021 roku wynosił 74,8% całego eksportu, zaś w przypadku importu rynki unijne stanowiły niewiele ponad połowę (53,8%) krajów pochodzenia.
Polski udział w Unii Europejskiej przekłada się też na liczne, współfinansowane przez UE projekty, opisane w ramach strony Funduszy Europejskich, z czego najciekawsze z nich są szerzej opisane na specjalnej podstronie, albo w ramach szerszej listy projektów.
Najważniejsze informacje dla eksporterów
Przed eksportowaniem towarów koniecznym jest znać podstawowe przepisy, zalecenia i obostrzenia dotyczące udostępnianych na rynkach Unii Europejskiej produktów. Oprócz spełniania ogólnych zasad dotyczących bezpieczeństwa produktów, krajowe wymagania dotyczące towarów dotycząc obszaru zharmonizowanego lub niezharmonizowanego. Podział ten, podstawę prawną, jak i inne istotne informacje na temat wymagać można znaleźć na dedykowanej temu podstronie.
Eksport poza Unię Europejską wiąże się również z kilkoma formalnościami, w tym z rejestracją w systemie usług celnych PUESC – na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – oraz uzyskaniem numer EORI, używanym przy kontaktach z organami celnymi w całej Unii. Więcej o tych formalnościach można się dowiedzieć ze stronyna ten temat.
Równie istotnym jest znajomość kwestii podatkowych. Jako przedsiębiorca handlujący w ramach EU, zarejestruj się jako podatnik VAT UE jeżeli chcesz:
- dokonywać transakcji z kontrahentami zagranicznymi w UE
- dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych i korzystasz ze zwolnienia VAT z uwagi na nieprzekroczenie obrotu 200 tys. zł oraz gdy:
- wartość transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła w danym roku podatkowym równowartość 50 tys. zł
- chcesz świadczyć wewnątrzwspólnotowo usługi, dla których miejscem rozliczenia podatku z transakcji jest kraj nabywcy
Po zarejestrowaniu, właściwy urząd skarbowy nada ci „europejski” NIP – oznacza to, że we wspomnianych wyżej transakcjach musisz posługiwać się NIP z przedrostkiem „PL”. Więcej na temat rejestracji podatnika VAT UE znajdziesz na poświęconej temu zagadnieniu podstronie Biznes.gov.pl. Pozostałe sekcje strony również zawierają istotne informacje z perspektywy prowadzenia biznesu w ramach Wspólnoty.
Istotnym elementem wspólnej polityki są również sankcje i embarga; warto zapoznać się z aktualizowaną na bieżąco przez Komisję Europejską listą obłożonych sankcjami krajów i zakresu tychże obostrzeń.
Dodatkowe materiały
Aby dowiedzieć się więcej o ogólnych zasadach działalności Unii Europejskiej, zapraszamy do zapoznania się z krótkim przewodnikiem po EU.
W celu zapoznania się z sukcesami Unii Europejskiej za ubiegły rok, warto zapoznać się z oficjalnym raportem na ten temat.
W przypadku planowania rozpoczęcia działalności w innym kraju UE, oprócz powyższych materiałów przydatny będzie również poradnik Biznes.gov.pl.
W celu zapoznania się z wieloma innymi korzyściami płynącymi z bycia w Unii Europejskiej zachęcamy do odwiedzenia specjalnej strony poświęconej temu zagadnieniu.
Zapraszamy również do kontaktu z PAIH!
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (757)
- Wiedza (318)
- Kalendarz (1290)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Oferta wsparcia
Polskie Stoiska Narodowe (PSN) na międzynarodowych targach przemysłu
Promocja Polski jako miejsca organizacji wydarzeń biznesowych poprzez organizację polskich stoisk n…
Oferta wsparciaPolskie Stoiska Narodowe (PSN)
Organizacja polskich stoisk narodowych na międzynarodowych targach turystycznych w kraju i poza jego…
-
Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.
-
Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.
-
Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.
-
Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.