Czy eksport się opłaca – Jak zadbać o opłacalność?
Opłacalność eksportu to wypadkowa naszych kosztów i ceny, jaką realnie możemy uzyskać na rynku zagranicznym.
Jak zadbać o opłacalność naszego przedsięwzięcia? Zobacz, jak ustalić politykę cenową i jakie kroki warto podjąć, aby ekspansja zagraniczna była opłacalna. Poznaj sposoby minimalizacji ryzyka kursowego. Dowiedz się jak oszacować ryzyko eksportowe. Upewnij się, czy eksport jest faktycznie najlepszym rozwiązaniem dla Twojej firmy.
Polityka cenowa jest kluczowa
Czy eksport się opłaca? To zależy od przygotowania i ustalenia cen. Cena eksportowa będzie różnić się od ceny krajowej. Zależy to nie tylko od kosztów transportu, przewalutowania oraz ewentualne cła. Cena zależy też od samego popytu na nasz produkt lub usługę. To natomiast może znacząco odbiegać od popytu krajowego – zarówno dodatnio, jak i ujemnie.
Ustalając politykę cenową, rozpocznijmy od przeglądu aktualnych cen na wybranym rynku zagranicznym. Ceny możemy sprawdzić w Internecie, poprzez konsultacje z lokalnymi ekspertami organizacji wsparcia (takimi jaki Polska Agencja Inwestycji i Handlu). W przypadku sektorów charakteryzujących się mniej płynnym lub mniej transparentnym rynkiem – na przykład ze względu na indywidualny tryb zleceń i wycen – samemu wcielając się w rolę potencjalnego klienta i składając zapytanie o ofertę cenową (tzw. “tajemniczy klient”).
Zlecenie badania popytu na reprezentatywnej grupie lokalnych odbiorców może być dobrym pomysłem. Jeśli wprowadzamy na rynek zagraniczny zupełnie nowy produkt lub usługę i nie mamy żadnego istniejącego punktu odniesienia. Będzie to też przydatne gdy chcemy upewnić się co do naszej polityki cenowej. Na rynku istnieją firmy konsultingowe, które specjalizują się tego typu badaniach, przeprowadzanych telefonicznie, internetowo lub osobiście.
Pamiętajmy, by w cenie uwzględnić odpowiedni margines na wahania kursowe. Aby ustalić wielkość tego marginesu, zapoznajmy się z historycznymi i prognozowanymi kursami danej waluty. Ryzyko kursowe możemy minimalizować, korzystając z odpowiednich instrumentów finansowych oferowanych przez banki komercyjne oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Najlepiej też unikać walut lokalnych i rozliczać się w jednej z głównych walut (USD lub EUR).
Analiza ryzyka pozwoli ograniczyć straty
Planując czy eksport się opłaca i myśląc o możliwych ryzykach, pamiętajmy, że mogą się one przełożyć na realne koszty ekonomiczne. Niezależnie czy chodzi o trudności logistyczne (np. dłuższy niż planowany postój ciężarówki na granicy czy statku w porcie) czy też ryzyka związane z czynnikami gospodarczymi (jak problemy ze spełnieniem wymogów regulacyjnych czy ze zmianami przepisów, działaniami konkurencji itp.), takie problemy mogą się bezpośrednio przełożyć na koszty prowadzenia działalności.
Zwłaszcza w pierwszych momentach ekspansji, gdy jeszcze nie znamy tak dobrze nowego rynku. Wtedy trzeba te aspekty wziąć pod uwagę, planując swój budżet na eksport. Istnieją specjalne firmy, zajmujące się wyceną ryzyka eksportowego, które mogą nam pomóc w oszacowaniu, jakie środki powinny nam być potrzebne.
Zachęcamy również do kontaktu z KUKE, czyli Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, oraz innymi komercyjnymi instytucjami, po dodatkowe informacje jak można ubezpieczyć bądź zmniejszyć ryzyka handlowe w eksporcie.
Nade wszystko uczciwie podchodźmy do szacowania kosztów i przychodów. Weźmy pod uwagę, że koszty poniesiemy wcześniej, a przychody pojawią się później. Dlatego dobrą praktyką jest założenie, że przychody dyskontujemy np. o 5% co roku, czyli 100.000 EUR za rok jest dziś warte 95.000 EUR. A 100.000 EUR za dwa lata jest dziś warte 90,703 EUR itd. Uwzględnijmy wszystkie koszty stałe i zmienne, pośrednie i bezpośrednie, które wiążą się z nowym projektem.
Pamiętajmy, że koszty poniesiemy na 100%, a upragnione przychody to tylko założenia.
Jeżeli chcesz się upewnić, że jesteś gotowy na eksport zapoznaj się z naszym podcastem.