Dynamiczny rozwój polskiej branży piekarniczej
18.06.2024
Polska jest 5. największym producentem wyrobów piekarskich w Unii Europejskiej jak wskazano w raporcie banku Pekao „Branża piekarnicza. Dobre wyniki w 2023 roku oraz umiarkowanie optymistyczne perspektywy na przyszłość”. Nasz kraj należy też do TOP10 unijnych eksporterów. Polskie produkty trafiają zarówno do innych krajów Unii Europejskiej, jak i poza nią.
Branża piekarnicza liderem w sektorze spożywczym
Przemysł piekarniczy jest liderem w polskim sektorze spożywczym pod względem liczby firm, z prawie 8 tysiącami przedsiębiorstw. Co piąta firma spożywcza w Polsce zajmuje się produkcją wyrobów piekarskich. Sektor charakteryzuje się wysoką rentownością oraz znacznymi nakładami inwestycyjnymi. Sektor jest rozdrobniony: tylko około 300 firm zatrudnia 10 i więcej osób, a 30 z nich to duże przedsiębiorstwa z ponad 250 pracownikami. Największe firmy generują 60% przychodów branży. Branża piekarnicza zatrudnia ponad 100 tys. osób, plasując się na 4. miejscu w UE.
Znaczenie na rynku krajowym i dynamiczny wzrost eksportu
Przemysł piekarniczy, stanowiący prawie 5% produkcji krajowego przemysłu spożywczego w 2022 roku, odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce żywnościowej. Segment świeżego pieczywa odpowiada za ponad 2/3 wartości produkcji przedsiębiorstw na polskim rynku, dominując w strukturze branży. Pieczywo pozornie nie wygląda na typowy produkt eksportowy. Jednakże eksport wyrobów piekarskich z Polski rośnie dynamicznie, zwłaszcza w segmencie pieczywa cukierniczego. Generuje on 20% przychodów przemysłu piekarniczego, co jest niższym udziałem niż w całej branży spożywczej, ale nadal znaczącym. W ciągu dekady nastąpił wzrost eksportu wyrobów piekarskich z 10% do 20%.
Handel wewnątrzwspólnotowy oraz eksport poza UE
Unijna produkcja jest skoncentrowana w krajach o dużej liczbie konsumentów. Francja i Niemcy odpowiadają za ponad 50% produkcji w UE, a Polska zajmuje 5. miejsce z 5% udziałem. Nasze państwo wyróżnia się jedną z najwyższych dynamik rozwoju w ostatnich latach. Ostatnie dwa lata przyniosły dynamiczny wzrost wartości handlu wewnątrzwspólnotowego wyrobami piekarskimi, głównie dzięki wyższym cenom. Średnia dynamika wzrostu w latach 2022-23 wyniosła prawie 20%, przewyższając wcześniejsze lata. Wolumen handlu rósł wolniej, co podkreśla rolę cen jako głównego napędu. Polska, jako jeden z czołowych producentów wyrobów piekarskich, zajmuje 7. miejsce pod względem wartości obrotów i 4. miejsce pod względem wolumenu w handlu wewnątrz UE. W latach 2015-2023 Polska zwiększyła swoje udziały w handlu wewnątrzwspólnotowym o 2 punkty procentowe, wyróżniając się wysokim tempem rozwoju.
Rosnące ceny transakcyjne wspierały również wartość eksportu z UE. W 2023 roku, mimo spadku wolumenu o 2%, wartość eksportu wzrosła dzięki zwyżce cen. Polska, plasująca się pod koniec pierwszej dziesiątki eksporterów (8. miejsce) wyrobów piekarskich z UE, wyróżnia się jednak na tle liderów dzięki najwyższym dynamikom wzrostu w latach 2015-23, zwiększając swój udział w unijnym eksporcie o 2 punkty procentowe.
Główne rynki zbytu
Polskie produkty piekarskie docierają do prawie 100 krajów. W przypadku pieczywa 92% eksportu trafia do krajów UE, głównie ze względu na ograniczoną możliwość przewożenia tych produktów na duże odległości. Pieczywo cukiernicze ma bardziej zróżnicowaną strukturę geograficzną, z Wielką Brytanią jako drugim największym odbiorcą poza UE.
Polska branża piekarnicza ma duży potencjał na rozwój eksportu do innych krajów UE. Wzrost importu w krajach UE i niski udział Polski w tych rynkach stwarza możliwości ekspansji. Główne rynki dla polskich wyrobów piekarskich to Niemcy i Czechy, gdzie Polska ma już silne pozycje. Polska jest także aktywna w krajach skandynawskich, choć na rynkach zachodnioeuropejskich, jak Francja, Holandia, Austria, i Hiszpania, istnieje przestrzeń do wzrostu.
Wielka Brytania jest najważniejszym rynkiem pozaunijnym dla Polski, z potencjałem wzrostu w niektórych segmentach produktowych. Polska miała również silną pozycję na rynkach Rosji i Ukrainy, choć są one teraz ograniczone przez czynniki polityczne i ekonomiczne. Inne potencjalne rynki to USA, Szwajcaria, i Norwegia, gdzie aktywność polskich firm jest wciąż mniejsza niż konkurencji z innych krajów UE.
Polska branża piekarnicza ma znaczący potencjał rozwoju zarówno wewnątrz UE, jak i poza nią. Kluczowym wyzwaniem będzie zwiększenie obecności na dużych i bogatych rynkach zachodnioeuropejskich oraz pełniejsze wykorzystanie możliwości na rynkach pozaunijnych.
Źródło: Bank Pekao – „Branża piekarnicza. Dobre wyniki w 2023 roku oraz umiarkowanie optymistyczne perspektywy na przyszłość”.
- Wszystko
- Aktualności (754)
- Wiedza (317)
- Kalendarz (1273)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Dotacje na usługi rozwojowe dla dolnośląskich firm
Termin składania formularzy zgłoszeniowych rozpoczyna się 6 stycznia 2025
WydarzenieStoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
-
Artykuł
Polska trzecim eksporterem bombek w Europie
Wartość eksportu bombek świątecznych z Polski w 2023 roku wyniosła 68,2 mln euro
ArtykułPolska w europejskiej czołówce eksporterów choinek
W 2023 r. Polska wyeksportowała roku ponad milion żywych choinek
-
Artykuł
Polskie i europejskie mikrofirmy
Wyzwania, potencjał i kierunki rozwoju krajowych mikroprzedsiębiorstw
ArtykułNowa Komisja Europejska na lata 2024-2029
Priorytety nowej KE to bezpieczna i konkurencyjna Unia Europejska
-
Wydarzenie
Dotacje na usługi rozwojowe dla dolnośląskich firm
Termin składania formularzy zgłoszeniowych rozpoczyna się 6 stycznia 2025
WydarzenieStoisko narodowe na targach Cosmoprof w Bolonii
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach kosmetycznych Cosmoprof Bologna, które odbędą się w…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.