02.04.2025
Era zmian w e-commerce wyzwaniem dla logistyki
E-commerce rośnie w zawrotnym tempie wymuszając tym samym zmiany w logistyce. Klienci oczekują coraz szybszych dostaw, pełnej przejrzystości i sprawnej integracji systemów, co stawia przed firmami transportowymi nowe wyzwania. Zwłaszcza te, które nie mają własnych magazynów, muszą skupić się na lepszym zarządzaniu frachtami, usprawnieniu procesów i elastycznym finansowaniu współpracy z przewoźnikami, by nadążyć za rynkiem.

Rosnące wymagania klientów otwierają przed branżą nowe możliwości, szczególnie w zakresie szybkich i sprawnych dostaw, często realizowanych nawet w kilkanaście minut.
Logistyka e-commerce nabiera tempa
W 2024 roku wartość sprzedaży online w Polsce wzrosła o 8 proc., a ten trend ma się utrzymać do 2028 roku, kiedy udział e-commerce w rynku detalicznym osiągnie 15 proc. Wraz ze wzrostem liczby zakupów rośnie zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Według analiz globalna wartość usług logistycznych dla handlu internetowego będzie do tej pory utrzymywać wzrost o 10 proc. rokrocznie, co sprawia, że sektor e-commerce staje się bardzo ważnym obszarem dla branży transportowej, w tym spedycji, która odgrywa istotną rolę w organizacji sprawnych dostaw.
Ekspresowe dostawy czynnikiem konkurencyjności
Czas realizacji dostawy staje się jednym z najważniejszych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej w e-commerce. Szybka dostawa, nawet w ciągu 12 godzin od złożenia zamówienia, znacząco zwiększa częstotliwość zakupów klientów. W szczególności rozwój segmentu e-grocery (część rynku e-commerce obejmującą sprzedaż artykułów spożywczych przez internet), przyczynia się do wzrostu sektora q-commerce, który koncentruje się na ultra-szybkich dostawach (zazwyczaj w ciągu 10–30 minut). W Polsce ten rynek dopiero się rozwija, ale trend wyznaczony przez dostawców produktów spożywczych wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na takie usługi.
Efektywna organizacja dostaw
Szybki transport wymaga zaawansowanej organizacji logistycznej. Firmy specjalizujące się w obsłudze e-commerce oferują kompleksowe rozwiązania, obejmujące magazynowanie, rozładunek, pakowanie i transport towarów. Integracja z platformami do automatyzacji sprzedaży oraz zarządzania procesami celnymi przyspiesza sprawne operowanie w handlu internetowym.
Obsługa zwrotów to wyzwanie dla logistyki
Zwroty to nieodłączna część zakupów online i stanowią coraz większe wyzwanie dla firm. Coraz więcej osób odsyła produkty, dlatego konieczne jest usprawnienie całego procesu. Nowoczesne technologie pomagają w zarządzaniu zwrotami – firmy coraz częściej korzystają z systemów, które automatyzują i ułatwiają obsługę zwracanych towarów.
Na przykład systemy ERP (planowania zasobów przedsiębiorstwa) pomagają zarządzać wszystkimi procesami w firmie, takimi jak sprzedaż, magazynowanie czy finanse, zapewniając lepszą kontrolę nad zwrotami. Z kolei systemy WMS (zarządzania magazynem) usprawniają przechowywanie i sortowanie produktów, co pozwala szybciej przyjąć zwrócone towary i ponownie wprowadzić je do sprzedaży.
Fulfillment – optymalizacja procesów logistycznych
Outsourcing obsługi zamówień, czyli fulfillment, staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem dla firm e-commerce. Umożliwia on optymalizację kosztów magazynowania, transportu i zwrotów. Firmy oferujące usługi fulfillment przejmują cały proces realizacji zamówień, co pozwala sprzedawcom internetowym skupić się na rozwoju biznesu. Nowoczesne centra dystrybucyjne wykorzystują technologie automatyzacji i robotyzacji, zwiększając efektywność i redukując koszty operacyjne.
Współpraca z przewoźnikami fundamentem sprawnej logistyki
Rozwój e-commerce wymaga skutecznej współpracy między spedycją a przewoźnikami. Kluczowym aspektem tej relacji jest płynność finansowa, zapewniająca terminowe rozliczenia. Wsparciem dla firm transportowych mogą być usługi faktoringowe, które umożliwiają szybkie regulowanie należności i stabilność finansową. Efektywne zarządzanie finansami, cyfryzacja usług oraz elastyczność we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań stanowią fundamenty sukcesu w branży e-commerce.
Źródło: TC Kancelaria Prawna
- Wszystko
- Aktualności (826)
- Wiedza (396)
- Kalendarz (1499)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Artykuł
Albania stawia na rozwój
W ślad za stabilizacją finansów publicznych idą ambitne reformy i inwestycje
ArtykułKompendium handlu zagranicznego Polski – kwiecień 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem wydanym przez Biuro Analiz PFR
-
Artykuł
Kompendium handlu zagranicznego Polski – kwiecień 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem wydanym przez Biuro Analiz PFR
ArtykułMisja przyjazdowa importerów żywności z Azji
Od sesji spotkań B2B rozpoczęła się trzydniowa misja azjatyckich kontrahentów
-
Artykuł
Albania stawia na rozwój
W ślad za stabilizacją finansów publicznych idą ambitne reformy i inwestycje
ArtykułUzbekistan – rosnący rynek z potencjałem dla polskich eksporterów
W 2024 roku Uzbekistan przeznaczył ponad 118,5 mln USD na modernizację sektora rolnego
-
Wydarzenie
E-Commerce Connect 2025
Dowiedz się, jakie są najlepsze praktyki i technologie. Spędź miło czas nawiązując kontakty z czołow…
WydarzenieEXPO DIY 2025 Smart Green Home
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w targach EXPO DIY 2025 Smart Green Home.
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.