Informacja – klucz do udanej ekspansji eksportowej
23.09.2022
Nie bez powodu tradycyjne powiedzenie głosi, że kluczem do sukcesu jest dobra informacja. Ekspansja eksportowa nie jest wyjątkiem. Skuteczne wejście na rynek zagraniczny wymaga wiedzy o różnicach kulturowych, informacji o wielkości i kierunkach importu danego asortymentu, polityce handlowej, poziomie ceł i innych barierach taryfowych oraz pozataryfowych, polityce gospodarczej i importowej danego kraju i funkcjonowaniu bądź nie wzajemnych umów handlowych czy inwestycyjnych. Skąd takie informacje pozyskać?
Access2Markets
Bez wątpienia można polecić nowy instrument unijny Access2Markets. Umożliwia on uzyskanie informacji potrzebnych do prowadzenia handlu z państwami trzecimi, tj. taryfy celne, podatki, procedury, formalności i wymogi, reguły pochodzenia, środki wywozowe, statystyki, bariery handlowe itp. Oferuje również dostęp do najważniejszych informacji potrzebnych przy sprzedaży usług, a także do inwestowania i ubiegania się o zamówienia publiczne w państwach trzecich. W serwisie znajdują się również informacje o umowach handlowych UE, o tym jak z nich korzystać, oraz o doświadczeniach przedsiębiorstw, które z nich korzystają z dobrym skutkiem. Dodatkowo, przedsiębiorcy mogą zgłaszać bezpośrednio skargi do Komisji Europejskiej na występowanie barier w handlu, inwestycjach, usługach w krajach trzecich w ramach zakładki Single Entry Point.
ePing
Wprowadzony został także niedawno nowy instrument pn. ePing, który umożliwia dostęp do notyfikacji WTO dot. kwestii sanitarnych i technicznych w handlu międzynarodowym. Ciekawą opcją jest możliwość otrzymywania mailem powiadomienia o nowych notyfikacjach, co zwalnia ze śledzenia różnych portali internetowych i umożliwia nieprzerwany aktualny dostęp do niezbędnych informacji (otoczenia regulacyjnego danego kraju). Ponadto, umożliwia dostęp do bazy nt. zdefiniowanych barier sanitarnych i technicznych w handlu jakie stosują kraje WTO.
Informator ekonomiczny MSZ
Godny polecenia jest również informator ekonomiczny MSZ, gdzie można znaleźć pożyteczne informacje o poszczególnych krajach. Najciekawszy jednak moim zdaniem jest materiał (240 stron!) o różnicach kulturowych. MSZ prowadzi także wykaz wszystkich umów dwustronnych, unijnych i wielostronnych z poszczególnymi krajami. Można go znaleźć tu.
Inne ciekawe informacje można znaleźć na stronie CIA i WTO.
MRiT i PAIH
Zachęcam także do zajrzenia na stronę Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Tu znajdą Państwo istotne informacje dotyczące środków ochronnych, ceł, umów handlowych, narzędzi wsparcia eksportu, promocji eksportu czy barier w handlu zagranicznym. Ponadto interesujące praktyczne informacje na temat narzędzi i programów wsparcia eksportu można znaleźć na stronie PAIH.
EU Sanctions Map
Nierzadko przedsiębiorcy zastanawiają się i pytają, czy można eksportować jakiś produkt do kraju, o którym słyszy się, że jest objęty sankcjami. Tu pomaga strona EU Sanctions Map, w której można znaleźć m.in. odwołanie do strony MSZ wskazującej właściwe polskie i międzynarodowe organy zajmujące się problematyką wszelkiego typu sankcji.
Dane statystyczne
Jest także wiele stron umożliwiających uzyskanie danych statystycznych. W tym przypadku należy zawsze wziąć pod uwagę, że statystyki obejmują praktycznie wyłącznie handel bezpośredni. Stąd zazwyczaj są zaniżone jeżeli chodzi o eksport i realne w zakresie importu. Przykładowo bowiem, jeżeli polski eksporter sprzeda towar do Niemiec, a kontrahent niemiecki sprzeda go np. do Paragwaju, to statystyki polskie ujmą ten eksport jako do Niemiec, ale dane importowe Paragwaju zaznaczą go jako import z Polski – zgodnie ze świadectwem pochodzenia. Zawsze warto zatem porównać różne dane. Dojście do nich nie jest specjalnie trudne.
Dane statystyczne najczęściej uzyskuje się z bazy danych GUS. Polecam równie bardzo ciekawy i funkcjonalny portal Trade Map. Dane tam zawarte są oparte na danych służb celnych poszczególnych państw, zatem w tym przypadku bardzo łatwo porównać nasz eksport określonego asortymentu do konkretnego państwa z importem tego państwa i asortymentu z Polski. Różnica to właśnie wskazany import pośredni. Trade Map pozwala nie tylko sprawdzić wielkość eksportu i importu poszczególnych krajów, ale bardzo łatwo sprawdzić skąd dany kraj importuje dany produkt (kto jest naszym konkurentem), kto w ogóle na świecie najbardziej handluje danym towarem, kto najwięcej importuje czy eksportuje itd. Portal pozwala ustawić dane wyjściowe, zmienić język (angielski, francuski, hiszpański, arabski i rosyjski), zmienić walutę (nawet na bardzo egzotyczną) i wyeksportować dane do Excela, Worda czy pliku tekstowego. Po bezpłatnej rejestracji można mieć bardziej szczegółowy dostęp. Oprócz tabel dotyczących handlu trademap oferuje również szereg innych ciekawych narzędzi.
Interesujące statystyki można znaleźć również na stronach ONZ , Eurostat, MFW czy OECD. Z kolei stopień korupcji najlepiej znaleźć na stronie Transparency International.
Zainteresowanym natomiast problematyką inwestycji zagranicznych czy handlu usługami polecam strony NBP i UNCTAD.
Jak widać, możliwości uzyskania odpowiednich informacji jest sporo. Gorąco zachęcam do zapoznawania się z warunkami wejścia na rynki zagraniczne. Czasami bowiem niewielkie uchybienie kulturowe czy brak wiedzy na temat działalności konkurencji bądź polityki importowej kraju partnera może zniweczyć duży wysiłek związany z eksportem.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej MRiT
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (4)
- Wiedza (5)
- Kalendarz (4)
-
Wydarzenie
Ekspansja zagraniczna pod lupą – współpraca z partnerami z krajów trzecich …
20 listopada w ramach cyklu #idearozwojubiznesu odbędzie się webinar pt. „Ekspansja zagraniczna pod …
WydarzenieAccess2Markets Seminar
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii informuje o kolej…
-
Artykuł
Trade Remedies Data Portal
Sekretariat WTO uruchomił 1 listopada 2022 anglojęzyczny portal pod nazwą Trade Remedies Data Portal…
ArtykułWietnam – zniesienie bariery w handlu farmaceutykami
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej MRiT informuje (na podstawie informacji Ambasady RP …
-
Artykuł
Brazylia – bariery wejścia
Brazylia jest historycznie protekcjonistycznym państwem, słabo włączonym w globalne łańcuchy wartośc…
ArtykułBariery we współpracy gospodarczej z państwami Ameryki Łacińskiej
Obecnie we współpracy handlowej Polski z państwami latynoamerykańskimi i karaibskimi coraz mniejszą …
-
Wydarzenie
Ekspansja zagraniczna pod lupą – współpraca z partnerami z krajów trzecich …
20 listopada w ramach cyklu #idearozwojubiznesu odbędzie się webinar pt. „Ekspansja zagraniczna pod …
WydarzenieAccess2Markets Seminar
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii informuje o kolej…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.