Japońskie inwestycje w Polsce
Wielkimi krokami zbliża się termin wydarzenia zwanego Weekendem Japońskim, tym razem w Warszawie, w dniach 16-17.III.2024 roku. Podobne wydarzenie odbyło się w październiku 2023 roku w Krakowie. W ten sposób Kraj Kwitnącej Wiśni stara się przybliżyć nam swoją historię, kulturę i zwyczaje. Tym bardziej, że japońskie inwestycje już od dawna są w kraju nad Wisłą.
Ogólna charakterystyka Japonii
Japonia to państwo wyspiarskie, położone w zachodniej części Oceanu Spokojnego i u wschodnich wybrzeży Azji. Powierzchnia kraju to 377 975 km2. Cztery główne wyspy Hokkaido, Honsiu, Sikoku, Kiusiu, stanowią 97% jej części lądowej.
Liczba ludności wg The World Bank w roku 2022 to blisko 125,125 mln, co daje zagęszczenie około 330 os./km2.
PKB Japonii w 2022 wyniosło 4,23 bln USD, a PKB per capita ponad 33 800 USD. Gospodarka Japonii jest 3. największą gospodarką świata.
Stolica kraju – Tokio, jest największym miastem świata, z liczbą mieszkańców ok. 37,5 mln.
Japonia jest stabilnym, bogatym krajem, bogatych i bardzo dobrze wykształconych ludzi. Gospodarka cechuje się wysokim poziomem innowacyjności i zaawansowania technologicznego. Charakterystyczną cechą wysoko rozwiniętych krajów wśród, których Japonia wiedzie prym, są doskonale rozwinięte usługi, które dominują w jej gospodarce. Ale kołem napędowych dobrobytu Japończyków jest nowoczesna produkcja przemysłowa. Najważniejsze znaczenie mają sektory: motoryzacyjny, elektroniczny, maszynowy, farmaceutyczny i chemiczny. Bardzo istotne mają także takie strategiczne gałęzie przemysłu jak petrochemia i bioprzemysł.
Pomiędzy Unią Europejską i Japonią obowiązuje Umowa o partnerstwie gospodarczym (EPA), która stopniowo niweluje bariery handlowe i pomaga firmom europejskim konkurować na rynku japońskim.
Polskie towary na rynku japońskim
Polskie branże eksportowe, które już dzisiaj są obecne na rynku japońskim to artykuły rolno-spożywcze i artykuły pochodzenia zwierzęcego (Japonia w 2019 roku była drugim największym importerem mięsa na świecie). Polski eksport samych towarów rolno-spożywczych do Japonii w roku 2020 wyniósł 66,6 mln EUR.
Inne znane i cenione na rynku japońskim polskie produkty to: kosmetyki, wyroby ceramiczne ( w tym polska porcelana), polskie rękodzieło, tekstylia i galanteria skórzana. Powodzeniem cieszy się także nasze wyposażenie wnętrz i polskie meble. Nie mogłoby zabraknąć na japońskim rynku polskich gier komputerowych, oprogramowanie i usług IT. Eksportujemy wyroby i urządzenia medyczne, łodzie i jachty motorowe.
W ostatnich kilku latach Japończycy docenili polski kaczy i gęsi puch oraz pierze, które chętnie wykorzystują do produkcji kołder i kurtek.
Eksport polskich towarów w roku 2021 miał wartość 734,01 mln EUR.
Japońskie inwestycje w Polsce
Według danych NBP za 2022 rok, Japonia była trzecim największym inwestorem w Polsce, spośród krajów spoza Unii Europejskiej. Wyprzedzały ja tylko Stany Zjednoczone i Korea Południowa. W naszym kraju zarejestrowanych było ponad 350 japońskich firm, z czego ponad 100 zajmowało się produkcją towarów.
Japończycy zainwestowali w Polsce m.in. w branże motoryzacyjną. Toyota w Wałbrzychu i Jelczu, produkuje silniki spalinowe i napędy do pojazdów hybrydowych. Inwestycje do tej pory kosztowały ponad 6 mld PLN i dały ponad 3000 miejsc pracy.
Od ponad 20 lat, obecny jest na polskim rynku koncern Bridgestone Corporation, produkujący opony i wyroby gumowe. Fabryka w Poznaniu, jest najnowocześniejszą fabryką koncernu w jego części europejskiej. W sumie w Polsce Bridgestone Corporation posiada cztery zakłady zatrudniające 2800 osób.
W motoryzacyjny łańcuch dostaw zainwestowała też japońska branża chemiczna i firma Sumika, która w podpoznańskich Plewiskach wytwarza mieszanki na bazie polipropylenu.
W Ksawerowie koło Łodzi, od 2019 roku działa trzeci europejska fabryka japońskiej Nippon Seiki. Jest ona liderem, jeśli chodzi o rynek wysokiej klasy wyświetlaczy Head-Up Display dla samochodów w klasie średniej i premium.
Łódzką strefę ekonomiczną wybrała też japońska Daikin Europe N.V, która w 2022 roku ogłosiła rozpoczęcie budowy fabryki pomp ciepła. Inwestycja ma wartość około 300 milionów EUR i jest jedną z największych w ostatnich latach w naszym kraju. Daikin Europe N.V. stworzy tym samym 3000 nowych miejsc pracy. Zakład ma rozpocząć produkcję w lipcu 2024 roku.
Od 2007 roku na polskim rynku jest obecny japoński koncern tytoniowy JTI, zatrudniający ok. 3000 osób. Dwie trzecie z nich pracuje w fabrykach w Starym Gostkowie k. Łodzi, gdzie wytwarzane są papierosy, sticki do podgrzewanego tytoniu, tytoń do palenia oraz inne wyroby tytoniowe. Jest to największa fabryka wyrobów tytoniowych tego koncernu na świecie. JTI zainwestował w Polsce przez te kilkanaście lat około 1,3 mld USD. W 2019 roku JTI otworzyła w Warszawie Globalne Centrum Usług Biznesowych (JTI GBS – Global Business Services), obsługujące JTI na całym świecie w zakresie finansów, spraw prawnych, marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi oraz sprzedaży i globalnego łańcucha dostaw.
Japończycy zainwestowali w Polsce także w branżę piwowarską. Są obecnie największymi producentami piwa w naszym kraju po tym, jak w 2017 roku grupa Asahi została właścicielem Kompanii Piwowarskiej, do której należą browary w Poznaniu, Tychach i Białymstoku.
Najnowszą inwestycją kapitału z Kraju Kwitnącej Wiśni w Polsce, jest japoński koncern Dydo Group, który podpisał umowę z funduszem private equity Avallon, na mocy której, przejmie producenta soków i wody, firmę Wosana z Andrychowa, w województwie małopolskim. Wartość inwestycji wg japońskiej grupy ma opiewać na 45,5 mln EUR.
W sumie Japończycy inwestując w Polsce, stworzyli już około 50 tysięcy miejsc pracy.
Źródła: Export Intelligence, PAIH
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (96)
- Wiedza (46)
- Kalendarz (323)
- Centrum Wsparcia (72)
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieSlavic B2Beauty 2025
Targi stanowią wyjątkową okazję do nawiązywania współpracy biznesowej, a ich głównym celem jest zawi…
-
Artykuł
Japońskie inwestycje w województwie łódzkim
Japońskie inwestycje kolejnym impulsem dla rozwoju regionu
ArtykułSzanse na zwiększenie eksportu polskich kosmetyków na Litwę
Rekordowy okazał się rok 2023, gdy wartość eksportu osiągnęła 96,45 mln USD
-
Artykuł
Sektor ochrony zdrowia w Polsce i szanse dla inwestorów
W 2023 roku wartość rynku ochrony zdrowia, z wyłączeniem leków, wyniosła 191 mld zł
ArtykułPolska branża kosmetyczna w 2024 roku
Polska branża kosmetyczna odpowiada za 5,5 proc. wartości dodanej brutto w UE
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieSlavic B2Beauty 2025
Targi stanowią wyjątkową okazję do nawiązywania współpracy biznesowej, a ich głównym celem jest zawi…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.