Kanada – kraj wielu możliwości
Jeśli Twoimi pierwszymi skojarzeniami z Kanadą są syrop klonowy, hokej i śnieg, to najwyższa pora, żeby dowiedzieć się więcej i rozważyć ten kraj jako potencjalny kierunek eksportowy.
Kanada w pigułce
Kanada jest jedną z czołowych gospodarek świata, co przekłada się na poziom zamożności i dużą siłę nabywczą mieszkańców (PKB per capita w 2020 r. na poziomie 43 258,3 USD).
85 proc. spośród 38 mln mieszkańców jest skupiona w 4 prowincjach: Ontario, Quebec, Kolumbia Brytyjska, Alberta. Populacja skoncentrowana jest głównie na południu przy granicy z USA. Warto pamiętać, że Kanada jest drugim pod względem wielkości państwem świata, a duże odległości przekładają się na wyższe koszty dystrybucji i logistyki.
Kanada jest państwem zróżnicowanym etnicznie – 20 proc. obywateli urodziło się poza granicami tego państwa (ok. 1,1 mln mieszkańców to osoby pochodzenia polskiego). Generuje to popyt w tzw. segmencie produktów etnicznych.
Ponad 70 proc. eksportu kanadyjskiego trafia do USA, dlatego Kanada często jest określana, jako „brama” do rynku amerykańskiego. Unia Europejska należy do czołowych partnerów handlowych Kanady. Preferencyjne warunki współpracy opierają się na stosowanej tymczasowo od 21 września 2017 r. kompleksowej umowie gospodarczo-handlowej, tzw. CETA. Umowa zliberalizowała wzajemną wymianę handlową oraz ograniczyła wiele barier pozataryfowych, co przyczynia się do otwarcia rynków.
Branże perspektywiczne
W polskim eksporcie do Kanady tradycyjnie dominują wyroby przemysłu elektromaszynowego, chemicznego oraz artykuły rolno-spożywcze. Na polski import towarowy składają się przede wszystkim wyroby przemysłu elektromaszynowego, chemicznego, wyroby metalurgiczne i artykuły rolno-spożywcze.
Kanada jest w naszej ocenie jednym z rynków perspektywicznych dla polskich eksporterów m.in. z sektora budowlanego, meblarskiego i spożywczego, energetycznego, sektora zielonych technologii (m.in. rozwiązania niskoemisyjne, technologie wodorowe, pojazdy elektryczne, infrastruktura do ładowania pojazdów),
Dla polskich przedsiębiorstw wyzwaniem są:
- zróżnicowane regulacje prawne pomiędzy poszczególnymi prowincjami, specyficzne wymogi dot. etykietowania (np. wymóg zamieszczania opisów w języku angielskim i francuskim),
- wyższe koszty marketingu i dystrybucji, niedostateczny poziom rozpoznawalności polskich marek,
- przywiązanie konsumentów do marek rodzimych.
Kultura biznesowa
Jest formą pośrednią pomiędzy wzorcami europejskimi i amerykańskimi. W porównaniu do wzorców europejskich, Kanadyjczycy preferują bardziej bezpośrednie podejście, co przejawia się m.in. w stosowanych formułach grzecznościowych. Przykładem może być zwracanie się do kontrahentów po imieniu niezależnie od zajmowanego stanowiska, wieku, czy płci. Rozmowy biznesowe zwyczajowo są poprzedzone krótką rozmową na neutralne tematy, tzw. small talk. Kanadyjscy partnerzy zwracają dużą uwagę na punktualność, profesjonalizm, jasny i rzeczowy przekaz poparty przykładami i danymi liczbowymi. Prezentację oferty Państwa firmy uatrakcyjni przekazanie kilku egzemplarzy katalogów i próbek produktów. W kontaktach biznesowych powszechnie wykorzystuje się wizytówki. W trakcie przygotowywania dokumentacji należy mieć na uwadze preferencje językowe, które są przede wszystkim uzależnione od prowincji. Na przeważającym obszarze Kanady powszechnie używanym językiem jest angielski, podczas gdy w Quebecu dominuje francuski. Posługiwanie się językiem francuskim nie jest wymogiem, chyba że współpracujemy z partnerami z Quebecu.
Anna Mroczkowska, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (40)
- Wiedza (32)
- Kalendarz (217)
- Centrum Wsparcia (63)
-
Wydarzenie
Webinarium – Kontrola jakości w dostawach dla ONZ
Webinarium dedykowane jest firmom współpracującym już z ONZ, jak i tym, które planują zabiegać o kon…
WydarzenieSeminarium biznesowe Polska-Mołdawia
Udział w wydarzeniu umożliwi poznanie potencjału lokalnego rynku i możliwości rozszerzenia współprac…
-
Artykuł
Izrael poszukuje zagranicznych partnerów z sektora budowlanego
To wyjątkowa okazja dla polskich firm zainteresowanych rozszerzeniem swojej działalności
ArtykułPolskie produkty spożywcze podbijają Bangkok
W nowo otwartym centrum Phenix Food Wholesale Hub rozpoczął działalność polski pawilon
-
-
Wydarzenie
Webinarium – Kontrola jakości w dostawach dla ONZ
Webinarium dedykowane jest firmom współpracującym już z ONZ, jak i tym, które planują zabiegać o kon…
WydarzenieSeminarium biznesowe Polska-Mołdawia
Udział w wydarzeniu umożliwi poznanie potencjału lokalnego rynku i możliwości rozszerzenia współprac…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.