Poznaj swoje możliwości logistyczne – ryzyka i koszty
Zarówno w eksporcie tradycyjnym i e-commerce będziemy musieli ponieść koszty związane z transportem za granicę naszych produktów lub pracowników, którzy wykonają tam usługę.
Transport to kluczowy krok w procesie sprzedaży, o kóry musisz zadbać. Zarówno eksport tradycyjny jak i e-commerce wymagają odpowiednich rozwiązań w zakresie transportu. Spójna strategia logistyczna pozwoli na wybranie optymalnego rozwiązania. Sprawdź, z jakich możliwości logistycznych możesz skorzystać. Poznaj ryzyka i koszty logistyczne.
Możliwości logistyczne – jaki typ transportu jest dla nas odpowiedni?
Decyzję o rodzaju transportu podejmujemy, biorąc pod uwagę całokształt naszej strategii, potrzeby odbiorcy oraz dystans do pokonania. Najtańszy w przeliczeniu na jednostkę towaru, lecz także najwolniejszy, jest transport morski. Droższy, lecz szybszy – transport kołowy. Najdroższy i najszybszy, często używany w nagłych przypadkach, gdy odbiorca pilnie potrzebuje towaru – transport lotniczy.
W obrębie każdego rodzaju transportu możemy poszukać oszczędności bez szkód dla jakości usługi. Na przykład towary sypkie i płynne możemy transportować albo w cysternach. Alternatywą są tańsze naczepy standardowego (burtowego) typu po załadowaniu towaru do odpowiednich pojemników (tzw. big bagów albo zbiorników DPPL). Tego typu pojemniki umieszczane są na paletach. W przypadku transportu morskiego możemy natomiast wybrać dwie opcje. Załadunek do kontenerów (w jednym z trzech rozmiarów: 10 stóp, czyli ok. 3m, 20 stóp, czyli ok. 6m i 40 stóp, czyli 9m) oraz załadunek masowym (luzem).
W wielu przypadkach najkorzystniejszy okaże się tzw. transport intermodalny, czyli łączący dwa lub więcej rodzajów transportu (najczęściej kołowy i morski). Siatki połączeń różnią się pomiędzy poszczególnymi spedytorami. Warto dlatego zlecić wycenę naszego zlecenia transportowego wielu z nich i wybrać najkorzystniejszą na danym szlaku ofertę.
Wybór transportu wpłynie na cenę
Nasze możliwości logistyczne, takie jak koszty transportu, przekładają się na finalną cenę produktu i będą miały istotny wpływ na to, czy będziemy w stanie pozycjonować nasz produkt w niskiej kategorii cenowej. W przeciwnym wypadku pozostanie nam skupić się na produktach wyżej pozycjonowanych (w których cenie koszty logistyczne mają mniejszy udział). Krótki czas dostawy pozwoli nam z kolei dokonać pozycjonowania naszego produktu jako łatwo dostępnego. To z kolei może być źródłem przewagi konkurencyjnej oraz dźwignią promocji. Warto więc zastąpić szereg oderwanych od siebie działań ukierunkowaną i spójną strategią, w której poszczególne elementy będą się nawzajem wzmacniać.
Istotne jest to, by przy organizowaniu logistyki i prowadzeniu negocjacji cenowych z kupującym wziąć pod uwagę ewentualne koszty i ryzyka, jakimi obciąża nas umowa. Istnieją gotowe standardy, które precyzują rozmaite konfiguracje podziału kosztów transportowych i ryzyka pomiędzy sprzedającego a kupującego.
Najpopularniejszym z nich są Incoterms opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu, których najnowsza wersja nosi przypis 2020. Incoterms 2020 definiują siedem standardów dostawy – w kolejności od najniższych do najwyższych kosztów i ryzyka dla sprzedającego są to: EXW, FCA, CPT, CIP, DPU, DAP, DDP (w transporcie morskim stosuje się dodatkowe cztery standardy – FAS, FOB, CFR i CIF). Przykładowo EXW oznacza odbiór towaru przez kupującego w siedzibie sprzedającego, DPU dostawę i rozładunek towaru przez sprzedającego we wskazanym miejscu, a DDP – dostawę towaru przez sprzedającego do kraju odbiorcy wraz z opłaceniem przez tego pierwszego cła. Dokładny opis warunków Incoterms 2020 można łatwo wyszukać w Internecie.
Więcej na temat logistyki, magazynowania i dostaw towarów przeczytasz tutaj.