Rodzaje płatności w cyfrowym eksporcie
Przedsiębiorcy doświadczeni w e-commerce wskazują, że problemy z płatnością lub brak możliwości zapłacenia w najwygodniejszy dla klienta sposób są często wymieniane jako powody rezygnacji z zakupu. Dlatego decydując się na sprzedaż online, warto poświęcić zagadnieniu płatności dużo uwagi. Dowiedz się więcej o płatnościach cyfrowych!
Płatności w cyfrowym eksporcie
Z jednej strony warunki płatności powinny odpowiadać na potrzeby potencjalnego klienta. Z drugiej nie powinny obciążać płynności finansowej naszego przedsiębiorstwa. Pamiętajmy, że zwyczaje konsumentów różnią się w zależności od kraju. W Polsce popularne są przelewy i płatności kartą przez internet. Jednak już na przykład w Niemczech powszechne są rachunki z 14-dniowym terminem płatności, dołączane do przesyłki. Upewnijmy się więc, do jakich rozwiązań przyzwyczajeni są konsumenci z danego rynku. Możemy to zrobić na wiele sposobów. Poprzez porównanie ofert lokalnych e-sklepów, rozmowę z tamtejszym e-przedsiębiorcą, a nawet z osobami, które często robią zakupy w internecie w danym kraju.
Aplikacje płatnicze
Rozwiązaniem zyskującym coraz większą popularność, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, są aplikacje płatnicze. Mogą one występować w formie portfeli internetowych lub płatności odroczonych. Znanymi portfelami internetowymi są PayPal i Revolut. Systemy te umożliwiają dokonywanie płatności z wcześniej zasilanego przelanymi pieniędzmi portfela. Alternatywą w zależności od kraju banku, z którym jest połączony, środki zejdą bezpośrednio z karty płatniczej lub konta bankowego. Niewątpliwą zaletą takich transakcji jest to, że środki otrzymujemy praktycznie natychmiast po ich wysłaniu przez kupującego. Portfel internetowy umożliwia również dokonanie opłaty w każdej walucie, co zwiększa zasięg kupujących.
Płatności odroczone
Innym ułatwieniem zakupów internetowych mogą być dla klientów także opcje płatności odroczonej. Takie rozwiązania oferują znane Twisto lub Klarna Pay. Model odroczonej płatności pozwala klientowi kupić produkt teraz, a zapłacić za niego znacznie później. Jednak dla sprzedającego jest inaczej – dzięki współpracy z firmami obsługującymi takie płatności, przedsiębiorca dostaje pieniądze natychmiast.
Możemy też uatrakcyjnić swoją ofertę, proponując klientom zakupy na raty. Koszty związane z wprowadzeniem tych opcji są stosunkowo niewielkie. Istnieją liczne platformy płatnicze, stanowiące alternatywę dla PayPal czy Klarny. Należą do nich np. Authorize.Net, Google Pay, Payoneer, Shopify Payments, Skrill, Stripe, TransferWise.
Płatność kartą
Pamiętajmy o opcji płatności kartą płatniczą i rozważmy możliwość zapłaty tradycyjnym przelewem lub tzw. szybkim przelewem (szczególnie dla rynków europejskich).
Jeśli chodzi o płatności kartą, to są operatorzy, którzy oferują narzędzia do procesowania takich płatności dedykowane do sklepów internetowych. Pobiorą od nas prowizję od transakcji, pamiętajmy więc, by przed ustaleniem ceny produktu sprawdzić, jaki procent kwoty będzie od nas pobierany.
Zaletą płatności kartą z perspektywy eksportera jest to, że możemy ustawić konkretną walutę transakcji. Wtedy omijają nas problemy związane z przewalutowaniem. Pamiętajmy też o tym, że przy płatności kartą klient może skorzystać z opcji chargeback. To mechanizm ochrony konsumenta: jeśli klient zapłaci za zakupy kartą, a po dostarczeniu zamówienia stwierdzi, że towar nie jest zgodny z opisem, może zażądać zwrotu pieniędzy właśnie w formie chargeback.
Przelew
Jeśli chodzi o przelew, należy uwzględnić czas oczekiwania, który może wynieść nawet kilka dni. Dodatkowo, nasz bank może pobierać opłaty za obsługę przelewów zagranicznych. To jednak duże ułatwienie dla klientów, którzy nie korzystają z bankowości online, co w niektórych krajach (m.in. w Niemczech) lub grupach wiekowych jest nierzadkie. Są kraje, gdzie zamiast tradycyjnych przelewów zagranicznych popularne jest korzystanie z usług firm świadczących taką usługę – Western Union, Ria Money Transfer czy MoneyGram.
Płatność za pobraniem
Czasem zdarza się, że klienci nie do końca ufają sprzedawcom w internecie i wolą zapłacić dopiero po otrzymaniu paczki. Opłata za pobraniem jest więc opcją, którą możemy wdrożyć z myślą o nich. Bywa jednak, że kupujący nie odbiera paczki, a wtedy musimy dwukrotnie pokryć koszt przesyłki. W Europie to wciąż jeden z najrzadziej wybieranych typów płatności. To, czy zdecydujemy się zaoferować wysyłkę za pobraniem każdemu, wybranym klientom bądź wcale, powinno zależeć od standardów panujących na danym rynku. Standardy te możemy poznać, przeglądając istniejące w danym kraju sklepy internetowe lub przeprowadzając badanie preferencji wśród naszych klientów (np. w formie ankiety lub punktowego kontaktu).
Zapraszamy także do zapoznania się z raportem Izby Gospodarki Elektronicznej pt. „Płatności cyfrowe 2020” .
Spis treściTable of contents
TREŚCI POWIĄZANE
-
Wydarzenie
Fundusze z WFR. Prorozwojowe wsparcie regionu
WFR zaprasza na webinar „Fundusze z WFR. Prorozwojowe wsparcie regionu”, które odbędzie się 14 maja …
WydarzenieŚląskie: E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm
Krajowa Izba Gospodarcza zaprasza firmy do udziału w bezpłatnych szkoleniach stacjonarnych: „E-ekspo…
-
Artykuł
Cross-border.pl – nowa platforma KIG o e-commerce
Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) uruchomiła platformę poświęconą tematyce e-eksportu. Partnerem strate…
ArtykułNowy portal dla sektora obronnego
Na początku marca br. Ministerstwo Rozwoju i Technologii uruchomiło portal przeznaczony dla przedsta…
-
Artykuł
Paszport roślin przepustką do handlu na terenie UE
Zgodnie z unijnym prawodawstwem jednym z głównych dokumentów umożliwiających handel materiałem rośli…
ArtykułSektor e-commerce w Chorwacji
Sektor e-commerce w Chorwacji zaczął dynamicznie rozwijać się w okresie pandemii Covid-19. Poznanie …
-
Wydarzenie
Fundusze z WFR. Prorozwojowe wsparcie regionu
WFR zaprasza na webinar „Fundusze z WFR. Prorozwojowe wsparcie regionu”, które odbędzie się 14 maja …
WydarzenieŚląskie: E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm
Krajowa Izba Gospodarcza zaprasza firmy do udziału w bezpłatnych szkoleniach stacjonarnych: „E-ekspo…