23.12.2024
Polskie i europejskie mikrofirmy
Mikrofirmy stanowią trzon gospodarki zarówno w Polsce, jak i w Unii EuropejskiejW UE funkcjonuje około 31 mln mikroprzedsiębiorstw, co stanowi 94 proc. ogółu firm. Polska w tej statystyce wyróżnia się jeszcze wyższym udziałem mikrofirm – w 2023 r. stanowiły one 97 proc. wszystkich przedsiębiorstw, co odpowiada 2,2 mln podmiotów.

W mikrofirmach w Polsce zatrudnionych jest 42 proc. ogółu pracowników, co jest wynikiem znacznie wyższym od średniej unijnej wynoszącej 30 proc..
Produktywność polskich mikrofirm na tle UE
Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Mikrofirmy pod lupą w latach 2019-2023” wskazuje, że mimo dużego znaczenia mikrofirm dla gospodarki, ich produktywność w Polsce pozostaje znacznie niższa niż w innych krajach Unii Europejskiej. W 2022 r. produktywność pracy w polskich mikroprzedsiębiorstwach wynosiła 14 tys. EUR na pracownika, co przekłada się na ponad 2,5 razy mniej niż średnia unijna (38 tys. EUR) i aż dziewięć razy mniej niż w krajach o najwyższej produktywności. Najpewniej różnica produktywności pomiędzy krajami Europy Zachodniej a Europy Środkowo-Wschodniej wynika przede wszystkim z luki w poziomie innowacyjności i wykorzystaniu nowoczesnych technologii.
Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorstw
Ostatnie lata były szczególnie trudne dla polskich mikroprzedsiębiorstw. Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny oraz wysoka inflacja wprowadziły znaczącą niepewność w funkcjonowaniu biznesów. W latach 2019-2023 ponad 70 proc. mikrofirm wskazywało na niepewność gospodarczą jako główną barierę działalności. Dodatkowo mikroprzedsiębiorstwa zmagały się z rosnącymi kosztami pracowniczymi (80 proc. wskazań w 2023 r.) oraz drożejącymi surowcami i materiałami (63 proc. wskazań w 2023 r., w porównaniu do 29 proc. w 2021 r.). Problemy takie jak zatory płatnicze czy trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników również nie sprzyjały działalności mikrofirm.
Relacje z klientami podstawą rozwoju
W związku z licznymi wyzwaniami mikrofirmy koncentrują się przede wszystkim na zacieśnianiu relacji z klientami. Działania te są szczególnie widoczne w branży gastronomicznej, zakwaterowania oraz handlowej, gdzie większość firm (ponad 80 proc.) wskazuje na budowanie lojalności klientów jako najważniejsze działanie. Niestety, znacznie rzadsze są inwestycje w badania i rozwój (B+R) czy automatyzację procesów, co ogranicza długofalowy wzrost produktywności. Dlatego mikrofirmy tak bardzo potrzebują wsparcia w obszarze dostępu do wiedzy oraz rynków międzynarodowych, aby mogły skutecznie rozwijać swoje działalności.
Działania podejmowane w branżach w 2023r.

Źródło: PIE – opracowanie na podstawie własnych wyników badań
Raport wskazuje, że aby polskie mikroprzedsiębiorstwa mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, konieczne są inwestycje w innowacje, cyfryzację oraz rozwój kapitału ludzkiego. Wsparcie w zakresie finansowania, edukacji oraz dostępu do technologii, które to mogą pomóc mikrofirmom przekroczyć obecne bariery. Ponadto wspieranie współpracy z większymi przedsiębiorstwami oraz promowanie aktywności na rynkach zagranicznych mogą przyczynić się do zwiększenia ich konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Źródło:Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „ Mikrofirmy pod lupą w latach 2019-2023”, grudzień 2024r.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (825)
- Wiedza (391)
- Kalendarz (1497)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Artykuł
Psychologia handlu – jak nie uzależniać eksportu od jednego klienta
Koncentracja na jednym kliencie wynika z naturalnej potrzeby bezpieczeństwa i unikania niepewności
WydarzenieMoney20/20 Global 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie firmy do udziału w targach Money20/20 Global. Wy…
-
Artykuł
Misja przyjazdowa importerów żywności z Azji
Od sesji spotkań B2B rozpoczęła się trzydniowa misja azjatyckich kontrahentów
ArtykułPawilon Polski na Expo 2025 otwarty
Przestrzeń, gdzie dziedzictwo kulturowe inspiruje przyszłość
-
Artykuł
Psychologia handlu – jak nie uzależniać eksportu od jednego klienta
Koncentracja na jednym kliencie wynika z naturalnej potrzeby bezpieczeństwa i unikania niepewności
RaportPolskie meble w świecie: eksporterzy walczą o podium
Producenci z Polski są znani z elastyczności i szybkiego reagowania na potrzeby rynku
-
Wydarzenie
Money20/20 Global 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie firmy do udziału w targach Money20/20 Global. Wy…
WydarzenieTechCrunch 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie firmy do uczestnictwa w targach TechCrunch. Wyda…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.