Przemysł spożywczy w Ameryce Łacińskiej
26.10.2023
Ameryka Łacińska słynie z dużej produkcji rolnej. Z uwagi na bogactwo klimatyczne (od tropikalnego do zimnego w Patagonii) region ten jest czołowym producentem wielu produktów rolnych. Należą do nich orzechy, cashews, awokado, ananasy, papaja, guava, soja, kawa, cukier, kukurydza, inne owoce i warzywa, ale także mięso wieprzowe i drobiowe. Kraje tego regionu znajdują się w czołówce największych eksporterów, jednak dotyczy to przede wszystkim nieprzetworzonych płodów rolnych. Zdecydowanie słabsza jest produkcja żywności, a tym bardziej jej eksport.
Na stan przemysłu spożywczego w Ameryce Łacińskiej wpływa szereg czynników. Przede wszystkim niższy poziom materialny tamtejszych społeczeństw. Duża część populacji żyje w biedzie i skrajnej biedzie, co wpływa na relatywnie niższy popyt i korzystanie w większym stopniu z żywności nieprzetworzonej. Po drugie, inflacja. Z uwagi na wzrost cen surowców i innych usług do produkcji żywności przemysł spożywczy został zmuszony do dostosowania się i podwyższenia cen produktów. W konsekwencji ludność zmodyfikowała swoje nawyki konsumpcyjne w kierunku większej selektywności w zakupie żywności i ograniczaniu wydatków. Po trzecie, w następstwie pandemii Covid-19 nawyki konsumpcyjne na całym świecie (także w Ameryce Łacińskiej) znacznie się zmieniły. Obecnie społeczeństwa są bardziej świadome w swoich wyborach zakupowych, poszukując żywności, która nie tylko zapewnia wartości odżywcze, ale także zapewnia korzyści zdrowotne i zmniejsza ryzyko chorób. Rośnie zapotrzebowanie na żywność zdrową i zrównoważoną, uwzględniającą wymogi środowiskowe.
Przemysł spożywczy w Ameryce Łacińskiej jest również świadomy konieczności zachowania przejrzystości i odnotowywania wszystkich składników użytych w każdym produkcie, a także ich identyfikowalności. Nierzadko jest to wspierane przez państwo. W niektórych krajach obowiązkowe jest np. stosowanie specjalnych oznaczeń wskazujących na wysoki poziom niezdrowych składników.
Jak wskazują różne raporty, przemysł spożywczy w państwach Ameryki Łacińskiej stoi przed dużą szansą rozwoju, ale przede wszystkim musi zdecydowanie obniżyć koszty produkcji i ceny poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod produkcji uwzględniających również zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne i zapewnienie żywności o wysokich wartościach odżywczych.
Przemysł spożywczy – szanse i możliwości eksportowe
Co to oznacza dla polskich eksporterów? Przede wszystkim możliwości eksportu polskiej żywności. Mamy tu już pewne sukcesy. Niedawno rozpoczął się eksport polskich jabłek do Kolumbii, różnych artykułów spożywczych do Chile, nie wspominając o słodyczach, znanych w wielu krajach tamtego regionu. Po drugie, istnieją możliwości eksportu polskich maszyn i urządzeń dla tego sektora. Po trzecie, istnieją możliwości współpracy w zakresie technologii branży spożywczej, w tym także technologii i urządzeń ochrony środowiska. Po czwarte, znaczny rozwój rolnictwa to także szansa dla polskich maszyn rolniczych (już są obecne), nawozów czy samolotów do fumigacji pól.
Ze swej strony zachęcam polskich przedsiębiorców do kontaktów z Zagranicznymi Biurami Handlowymi PAIH i naszymi ambasadami, które przedstawią bardziej szczegółowe informacje i pomogą w nawiązaniu kontaktów. Warto również brać udział w branżowych misjach i imprezach targowych w tym regionie świata.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
- Wszystko
- Aktualności (1)
- Wiedza (7)
- Kalendarz (2)
-
Artykuł
Współpraca polskich firm z Ameryką Łacińską
To drzwi do rynków liczących łącznie około 650 mln mieszkańców
WydarzenieAmeryka Łacińska i Karaiby – region otwierający się na polski biznes
Seminarium dla eksporterów pt. „Ameryka Łacińska i Karaiby – region otwierający się na polski biznes…
-
Artykuł
Współpraca polskich firm z Ameryką Łacińską
To drzwi do rynków liczących łącznie około 650 mln mieszkańców
PodcastEksportowe Ścieżki: Twoja Firma w Sercu Ameryki Łacińskiej
W dziesiątym odcinku Trade ON AIR o tym, jak z powodzeniem wprowadzić markę na rynki meksykański i b…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.