23.01.2024
Puch i pierze „Made in Poland”
Zimowa aura, mróz i śnieg kojarzą się, zwłaszcza wieczorową porą – z kubkiem gorącej, aromatycznej herbaty i ciepłą kołderką. A nie wszyscy wiedzą, że puch, pierze i kołdry puchowe, są bardzo cenionym na świecie, polskim hitem eksportowym.
![spadające białe piórka](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/40267348_m_normal_none.jpg)
Krótka historia polskiego pierzarstwa
Uważa się, że gęś udomowiona została jakieś 3-4 tysiące lat temu. Hodowle przyzagrodowe gęsi i kaczek w Polsce, były opisywane już w X wieku, a pierze z tego ptactwa, wykorzystywane do celów dekoracyjnych, piśmienniczych, pióropuszy, ale przede wszystkim jako wypełnienie ciepłych okryć i poduch. Zimy były tak mroźne, że Morze Bałtyckie bywało, że skute lodem. W XVII wieku okrycia wypełnione pierzem gościły na królewskim dworze w Warszawie. W źródłach z XVIII-XIX wieku można znaleźć zapiski o gromadzeniu cennych piór na kołdry na polskiej wsi, o pierwszych prymitywnych urządzeniach do czyszczenia pierza i o rzemieślnikach specjalizujących się w produkcji kołder zwanych pierzynami.
![trzy gęsi na tle bardzo starej, drewnianej chaty](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/9047879_m_normal_none-1024x683.jpg)
Rozwój polskiego pierzarstwa
Polskie pierzarstwo z opóźnieniem, w stosunku do Europy Zachodniej, dopiero po II wojnie światowej zaczęło inwestować w maszyny takie jak sortownie, pralnie czy szarpaki. Surowiec pozyskiwało się z małych, bardzo rozdrobnionych gospodarstw prowadzących hodowle na mikro skalę, a skupem pierza zajmowali się handlarze – pośrednicy zwani „pierzakami”.
Dopiero po upadku komunizmu nastąpił prawdziwie dynamiczny okres rozwoju polskiego pierzarstwa. Zmodernizowano zakłady już istniejące i powstały nowe. Wyposażono je w wiele nowoczesnych maszyn, sortowni czy pralni. Zainwestowano w urządzenia uszlachetniające i ujednolicające pierze. Polska produkcja obecnie oferuje puch prany, śnieżnobiały i gotowy do napełnienia.
Jaki puch i pierze są najlepsze
Na skalę przemysłową nie wykorzystuje się teraz pierza pochodzącego z drobiu grzebiącego. Polska produkcja opiera się głównie na dwóch gatunkach :
– pierze i puch z gęsi Białej Kołudzkiej, odmiany wykrzyżowanej i dokarmianej owsem, który jest cennym źródłem mikroelementów;
– pierze i puch z polskiej białej kaczki Pekin, z której ilość surowca w ostatnich piętnastu latach zwiększyła się aż 10 razy.
Jednym z wyznaczników jakości pierza jest jego sprężystość mierzona CUIN ( z ang. cuin inches, czyli cali sześciennych), mówiąca o wyporności puchu. Im wyższa jego wyporność tym wyższa jakość . Polska biała gęś ma 700 CUIN w klasie A1.
![duża ilość białego, czystego pierza](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/220675316_m_normal_none-1-1024x585.jpg)
Największe hodowle znajdują się w rejonach najmniej zurbanizowanych, czystych, ekologicznych np. na Kujawach, w Wielkopolsce, Mazurach i na Pomorzu. Polscy producenci są bardzo dobrze zorganizowani, zarówno w hodowli kontraktowej, uboju ptactwa wodnego, oraz skupu i przetwórstwa pierza. Spełniają wszystkie międzynarodowe standardy, identyfikowalność i certyfikację, oferując swoim odbiorcom doskonale śnieżnobiałe pierze i gęsi puch. Produkty są pozbawione bakterii, przykrego zapachu i alergenów.
Eksport polskiego pierza i puchu
Od lat cieszy się powodzeniem wśród zagranicznych kontrahentów na dość równym poziomie około 65-67 mln USD rocznie. Bardzo udanym rokiem był 2022, w którym polska branża pierzarska zwiększyła eksport o ponad 15% , osiągając wartość 79,02 mln USD.
Największymi odbiorcami polskiego pierza i puchu były: Niemcy (27,01 mln USD), Hiszpania (10,03 mln USD), Włochy (9,56 mln USD) i Japonia (8,56 mln USD).
W miesiącach styczeń-październik 2023 eksport wyniósł 62,2 mln USD. Największą dynamikę wzrostu importu polskiego pierza i puchu zanotowały Chiny (10,37 mln USD), które rok wcześniej kupiły go od naszych krajowych producentów za kwotę 1,65 mln USD.
![łóżko z białą pikowaną pierzyną i dużymi poduszkami na tle okna](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/208345488_m_normal_none-1024x574.jpg)
Eksport polskich pierzastych kołder i poduszek
Rok 2021 był najlepszy dla polskiego sektora pierzastych kołder i poduszek. Wyeksportowaliśmy tych produktów za kwotę prawie 167,260 mln PLN. Największymi odbiorcami polskich produktów byli Niemcy (67,59 mln), Francja ( 12,56 mln) oraz Czechy (10,1 mln).
Polskie kołdry są mocno poszukiwanym towarem na zagranicznych rynkach. Charakteryzują się najlepszymi parametrami. A te najlepsze to wypełnienie składające się z co najmniej 90 % puchu polskiej gęsi białej i lęgowej, klasy A1. Taka mieszanka pozwala osiągnąć bardzo niską wagę. Dla przykładu kołdra 200/200 cm waży tylko około 1,2 kilograma. Polscy ich producenci, dbając o komfort snu, zapewniają najwyższe, nowoczesne standardy jakościowe, wypełniając kołdry i poduszki pierzem bezpiecznym dla alergików i najbardziej wymagających klientów.
- Wszystko
- Aktualności (80)
- Wiedza (46)
- Kalendarz (202)
- Centrum Wsparcia (61)
-
Wydarzenie
China Hi-Tech Fair 2024
Targi China Hi-Tech Fair 2024 są jedną z największych imprez technologicznych w Chinach, platformą i…
Wydarzenie11. edycja konferencji „Otwarci na Skandynawię” w Olsztynie
Potencjał inwestycyjny i możliwości eksportowe Warmii i Mazur jako partnera dla krajów skandynawskic…
-
Artykuł
Polska na Eurostory 2024 w Paryżu – podsumowanie
Stoisko narodowe zorganizowane przez PAIH wspierało promocję oferty ok. 20 polskich przedsiębiorstw
ArtykułEksport polskiego drewna
W latach 2019-2023 wyeksportowano z Polski ponad 14,3 mln ton nieprzetworzonego drewna
-
Wydarzenie
China Hi-Tech Fair 2024
Targi China Hi-Tech Fair 2024 są jedną z największych imprez technologicznych w Chinach, platformą i…
Wydarzenie11. edycja konferencji „Otwarci na Skandynawię” w Olsztynie
Potencjał inwestycyjny i możliwości eksportowe Warmii i Mazur jako partnera dla krajów skandynawskic…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaPromocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Zdobądź do 50% dofinansowania dla MŚP na EXPO 2025. Sprawdź szczegóły programu.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.