Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Sektor e-commerce w Brazylii
Artykuł

Sektor e-commerce w Brazylii

W ostatnich latach sektor e-commerce cieszy się w Brazylii bardzo dużą popularnością. Rynek ten prezentuje stałą tendencję wzrostową, szczególnie od czasu wybuchu pandemii Covid-19. W 2021 r. brazylijski sektor e-commerce odnotował przychody w wysokości 161 miliardów BRL, co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z rokiem 2020. Przewiduje się, że handel elektroniczny w Brazylii wzrośnie o 95% do 2025 r., osiągając wartość 79 miliardów USD.

Ogólna charakterystyka

Brazylijski sektor e-commerce to największy tego typu rynek w regionie, w 2019 r. osiągnął sprzedaż na poziomie 27 mld USD. W 2020 r. Brazylia odnotowała największy wzrost konsumentów online – 7,3 mln nowych użytkowników dokonało zakupów w sieci. Przewiduje się, że handel elektroniczny w tym kraju wzrośnie o 95% do 2025 r., osiągając wartość 79 miliardów USD (ok. 410 miliardów BRL).

W 2021 r. 87,7 mln Brazylijczyków zrobiło zakupy online, z czego 12,9 mln to nowi klienci. Z roku na rok liczba nowych użytkowników maleje, co świadczy o konsolidacji i dojrzałości rynku. W ciągu roku złożono łącznie 353 miliony zamówień online. W badanym okresie kupujący składali średnio sześć zamówień rocznie, a 15,5% z nich złożyło co najmniej dziesięć zamówień.

Średnia kwota wydana na zamówienie w 2021 r. wyniosła 443,00 BRL, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Średni koszt dostawy pobierany w brazylijskim handlu elektronicznym zmalał z 33,10 BRL do 28,60 BRL. Badania pokazują, że cena dostawy jest najważniejszym elementem, jeśli chodzi o decyzję konsumenta w sprawie zakupu towaru. Darmowa dostawa to jedna z najczęściej używanych strategii marketingowych na brazylijskim rynku e-commerce.

Konsumenci

Jeśli chodzi o profil konsumenta, to w 2021 r. za 58,9% złożonych zamówień odpowiadały kobiety. 1/3 konsumentów to osoby w wieku od 36 do 50 lat. Obszar, w którym dokonuje się największej ilości zamówień (62,3%) i o największej wartości (57,9%), to południowo-wschodni region kraju (stany takie Sao Paulo, Rio de Janeiro, Espirito Santo, Minas Gerais).

Brazylijscy klienci online są bardzo wymagający – mają wysokie kryteria jeśli chodzi o jakość zakupów, szukają większej wygody i praktycznych rozwiązań. Coraz ważniejszy jest dla nich komfort związany z realizacją zakupów bez wychodzenia z domu. Warto zaznaczyć, że ci sami konsumenci coraz częściej zwracają uwagę także na szybkość dostawy. 

Płatności

Najpopularniejszym środkiem płatności w Brazylii jest karta kredytowa. W 2021 r. 67,37% konsumentów użyło karty kredytowej do dokonania zakupów z rozłożeniem płatności na raty. Płatność z góry przy użyciu karty kredytowej została wykorzystana w 32,64% płatności. 

Kolejnymi popularnymi rodzajami płatności są tzw. Boleto (rachunek), gdzie przy użyciu kodu kreskowego można zapłacić za dany towar, oraz PIX (rodzaj płatności wprowadzony przez Bank Centralny w 2020 r., gdzie przy użyciu numeru telefonu, NIP-u lub numeru PESEL można zrobić szybki transfer na dane konto. Obecnie stanowi ok. 2% wszystkich płatności w e-commerce. Przewiduje się, że w przyszłości ten rodzaj płatności będzie stopniowo wzrastać).

Statystyki

Główne sklepy online w Brazylii w 2019 r. w mld USD:

  • Magazine Luiza 9,34
  • B2W Digital 8,36
  • Via Varejo 6,09
  • GFG LatAm – Dafiti 2,5
  • Grupo Carrefour Brasil 1,71
  • Grupo Boticario 1,49
  • Madeira Madeira 1
  • Privalia 1
  • Leroy Melin 0,6
  • (Centauro) Grupo SBF 0,58

Najpopularniejsze strony e-commerce w Brazyli (2020):

  • Mercado Livre
  • Americanas.com
  • Amazon Brasil
  • Magazine Luiza
  • Casas Bahia
  • AliExpress
  • Netshoes
  • Elo7
  • Submarino
  • Extra.com.br

Do najczęściej kupowanych towarów w 2021 r. należały produkty z grup:

  • Dom i dekoracje (14%)
  • Perfumy i kosmetyki (12%)
  • Moda i dodatki (11%)
  • AGD (10%)
  • Żywność i napoje (7%)
  • Sport i rozrywka (7%)
  • Zdrowie (6%)
  • Telefon (5%)
  • Niemowlęta (4%)
  • Informatyka (4%)
  • Elektronika (3%)
  • Budownictwo i narzędzia (2%)

Wejście na rynek

Jeżeli chcemy zaistnieć na brazylijskim rynku e-commerce, musimy pamiętać o paru rzeczach. Po pierwsze, musimy się zastanowić czy powinniśmy założyć własny sklep internetowy, czy może lepszym rozwiązaniem będzie poszukanie pośrednika, który sprzedaje produkty z różnych marek na swojej stronie internetowej.  

Kolejnym czynnikiem jest zdefiniowanie grupy docelowej dla naszego produktu. Powinniśmy dobrze poznać rynek brazylijski, zanim rozpoczniemy ekspansję ze swoim produktem. Musimy znać konkurencję, poziom cen oraz obrać odpowiednią strategię cenową naszej sprzedaży.  

Inne istotne rzeczy to, zdefiniowanie dystrybutorów i platform internetowych, form płatności  oraz opracowanie planu logistycznego oraz marketingowego, a także inwestycje w media społecznościowe. 

Tendencje

Do głównych tendencji istniejących obecnie na brazylijskim rynku e-commerce należą:

  • Omnichanel (strategia łączenia ze sobą różnych kanałów sprzedaży, gdzie np. klient może kupić towar online, a później zwrócić go w sklepie stacjonarnym)
  • Obsługa klienta online w formie zindywidualizowanej
  • Treści w formie wideo
  • Social e-commerce (użycie mediów społecznościowych do promocji produktu, a także stworzenie możliwości interakcji między producentem, a konsumentem, gdzie klient może skomentować dany produkt, czy dodać swoją opinię na jego temat)
  • Voice commerce  (wirtualni asystenci, jak np. Google Assistant, używani do kupowania przez Internet)
  • Influencerzy
  • Rozszerzona rzeczywistość
  • Różne formy płatności
  • Zrównoważony rozwój (dbanie o środowisko)
  • Nisza (poszukiwanie klientów niszowych dla danego produktu)

Cross-border e-commerce

Wartość międzynarodowego e-commerce, czyli takiego, gdzie kupno następuje pomiędzy międzynarodowym dostawcą a brazylijskim klientem, wynosi ok. 22,7 mld BRL, czyli 21% całego brazylijskiego rynku. W porównaniu z 2020 r., sektor ten wzrósł o 76% i dalej prezentuje tendencję wzrostową. Wynika to głownie z krótszego czasu dostaw spowodowanego umowami pomiędzy brazylijską pocztą i międzynarodowymi dostawcami. Cross-border e-commerce pochodzi w Brazylii głównie z Chin i Stanów Zjednoczonych (np. Shopee, Shein, AliExpress).

Charakterystyka cross-border e-commerce w Brazylii:

  • Czynniki, które najbardziej niepokoją konsumentów podczas zakupów to: czas wysyłki (50,25%), wysoka cena (47,5%), koszt wysyłki (46%), opłaty importowe (40,25%) i nierzetelny strony internetowe (30,5%).
  • Głównym czynnikiem decydującym o zakupie towarów dla ponad 80% respondentów jest niska cena.
  • Oprócz ceny, klienci najbardziej zwracają uwagę na jej relację do jakości (46,75%), koszt wysyłki (39,5%), jakość (36,75%), sprawdzone strony (36,25%).
  • Za granicą kupuje się głownie towary niskiej wartości i takie, których nie ma w Brazylii. Ten typ e-commerce nie jest jeszcze dobrze uregulowany w Brazylii. Przesyłki o wartości do 100 USD nie są celnie weryfikowane. Audyt jest przeprowadzany zaledwie w przypadku ok. 3% przesyłek, co wynika z niskiej wartości zamówień. W Brazylii elektroniczny system poboru podatków wciąż nie spełnia wysokich oczekiwań i wszystkie droższe międzynarodowe zakupy podlegają 60% podatkowi importowemu oraz podatkowi VAT (17-25%).
  • Najczęściej kupowane produkty w cross-border e-commerce to: elektronika (49,25%), telefony komórkowe (36,75%), odzież (36,75%), buty (30,5%), biżuteria i zegarki (29,75%), kosmetyki (29%), zabawki (26,5%), artykuły domowe (25%)
  • Brazylijczycy nie kupiliby za granicą takich towarów jak: komputery, komórki, meble, sprzęty AGD czy suplementy diety
  • Ponad 73% zakupów dokonywanych w międzynarodowych sklepach odbywa się na urządzeniach mobilnych, za pośrednictwem aplikacji. Strony internetowe są na drugim miejscu – 62,25%.
  • Klienci preferują dokonywanie płatności kartą kredytową bez rat (41,5%), kartą kredytową z ratami (39,15%), rachunkiem (36,75%), kartą debetową (30,75%), PIX (27,5%), portfelem cyfrowym (14,75%), przelewem (11%) i kartą rabatową (2,5%).
  • Ponad 60% produktów kupowanych w cross-border e-commerce to towary o wartości poniżej 300 BRL.

10 najpopularniejszych zagranicznych stronn cross-border

  • AliExpress (64%)
  • Shopee (63,25%)
  • Amazon internacional (32,5%)
  • Wish (31,25%)
  • Mercado Livre (28%)
  • Shein (22,25%)
  • Americanas (19%)
  • Alibaba (13%)
  • Banggood (7,5%)
  • Gearbest (5%)

Sklepy wyszukiwane najczęściej w Internecie przez Brazylijczyków:

  • AliExpres (34,8%)
  • Shopee (32,7%)
  • Amazon (13,9%)
  • Shein (6,2%)
  • Ebay (3,8%)
  • Banggood (2,7%)
  • Inne (5,9%)

Więcej o Brazylii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Prezentacja ZBH Brazylia podczas webinarium PAIH „E-commerce w Ameryce Łacińskiej”, 12.12.2022.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.