Sztuka negocjacji: kultury ceremonialne i nieceremonialne
Proces negocjacyjny to mechanizm głęboko osadzony w kontekście społeczno-kulturowym, który w przypadku pertraktacji międzynarodowych jest niezwykle złożony. Nie ma wątpliwości, że kultura jest ważną składową negocjacji w biznesie międzynarodowym, a różnice kulturowe mogą wpływać zarówno na przebieg, jak i rezultaty negocjacji. Poznaj kultury ceremonialne i nieceremonialne.
W dzisiejszym artykule z serii Sztuka negocjacji omówimy kultury ceremonialne i nieceremonialne. W negocjacjach pomiędzy reprezentantami obu tych kultur niezwykle łatwo o potknięcie, które może zaprzepaścić proces w zasadzie już na samym początku.
O czym zatem należy wiedzieć i czego się wystrzegać?
Kultury ceremonialne
Struktura społeczeństw w kulturze ceremonialnej oparta jest na hierarchiach, które uwydatniają różnice w statusie społecznym i zawodowym. Ceremonialność jest formą okazania szacunku osobie, która stoi wyżej w hierarchii. Przy czym uwzględnia się tu takie kwestie jak wiek, płeć, pozycję społeczną, pozycję w strukturze firmy oraz fakt czy jest się kupującym, czy sprzedającym. Dlatego niezwykle ważne jest, by do negocjacji przystąpiły osoby, które zajmują zbliżoną pozycję zawodową. Jeśli do rozmów oddelegowane zostaną osoby o niższym statusie, może to być odebrane jako afront. Do partnerów biznesowych z kultur ceremonialnych należy zwracać się, używając odpowiedniej formy grzecznościowej (pan, pani, stopień naukowy, stanowisko + nazwisko). Skracanie dystansu i zwracanie się do partnera po imieniu odbierane jest jako przejaw braku szacunku. W kulturach ceremonialnych rytuały protokolarne są liczne i skomplikowane. Dlatego przed rozpoczęciem procesu negocjacyjnego należy je poznać i skrupulatnie ich przestrzegać.
Rola kobiet w strukturze firmy niektórych hierarchicznie zorganizowanych społeczeństw nie jest równorzędna względem mężczyzn. Kobiety rzadziej zajmują wyższe stanowiska w organizacjach handlowych. W niektórych krajach, należących do kultury ceremonialnej, mężczyźni nie są przyzwyczajeni do robienia biznesów z kobietami na równoprawnej płaszczyźnie.
Regiony należące do kultur ceremonialnych:
- większość krajów europejskich i azjatyckich,
- kraje basenu Morza Śródziemnego i świat arabski,
- kraje latynoamerykańskie.
Kultury nieceremonialne
Reprezentanci kultur nieceremonialnych charakteryzują się bezpośrednim zachowaniem i dążeniem do skrócenia dystansu. W kontaktach unikają tytułów zawodowych czy naukowych i bardzo szybko zaczynają zwracać się do siebie po imieniu. Hierarchiczność w tych kulturach nie odgrywa wielkiej roli – przełożeni i zwierzchnicy traktowani są jako starsi lub bardziej doświadczeni koledzy. Rytuały są nieliczne i nie przywiązuje się do nich wagi. Kultury nieceremonialne charakteryzują się dużym stopniem egalitaryzmu – dążą do równości i równouprawnienia.
Rola kobiet w strukturze społecznej i zawodowej kultur nieceremonialnych jest tu zgoła inna. Kobiety na równi z mężczyznami pną się po szczeblach kariery i wiele z nich osiąga sukcesy oraz zajmuje kierownicze stanowiska w korporacjach.
Regiony należące do kultur nieceremonialnych:
- Australia,
- Nowa Zelandia,
- USA,
- Kanada,
- Dania, Norwegia, Islandia.
Problemy międzykulturowe
Głównymi problemami negocjacyjnymi w przypadku tych przeciwstawnych kultur jest kwestia braku wiedzy czy też wyczucia, w jaki sposób okazać respekt reprezentantom kultur ceremonialnych o wysokiej randze. Z kolei różnice w zakresie postrzegania roli kobiet w biznesie sprawiają, że hierarchiczne kultury ceremonialne nie zawsze wiedzą, jak się zachować, kiedy przedstawicielka płci pięknej jest głową zespołu negocjacyjnego.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Wiedza (28)
- Kalendarz (1)
-
Artykuł
Proekologiczna transformacja Meksyku
Meksyk, kojarzony przede wszystkim z wypoczynkiem, atrakcyjnymi plażami, tequilą, pikantną kuchnią i…
ArtykułCzy handel internetowy jest ekologiczny?
Handel internetowy w ostatnich latach przeszedł gigantyczną metamorfozę. Pandemia Covid-19 niejako w…
-
Artykuł
Proekologiczna transformacja Meksyku
Meksyk, kojarzony przede wszystkim z wypoczynkiem, atrakcyjnymi plażami, tequilą, pikantną kuchnią i…
ArtykułCzy handel internetowy jest ekologiczny?
Handel internetowy w ostatnich latach przeszedł gigantyczną metamorfozę. Pandemia Covid-19 niejako w…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.