Sztuka negocjacji: kultury prorelacyjne i protransakcyjne
W dzisiejszym świecie globalizacji biznesu, gdzie znajomość praktyk efektywnej komunikacji jest jednym z filarów skutecznych negocjacji, wciąż zdarza nam się napotkać sytuacje, w których nie jesteśmy w stanie zrozumieć partnera po drugiej stronie stołu. Jak temu zaradzić? Zapraszamy do serii artykułów „Sztuka negocjacji”. Dziś omówimy kultury prorelacyjne i protransakcyjne.
Niekiedy, mimo całej naszej otwartości, zapału i najszczerszych chęci porozumienia, nie umiemy prawidłowo zinterpretować zachowań potencjalnych kontrahentów. Okazuje się, że cała nasza wiedza i doświadczenie handlowe są niekompletne bez znajomości pewnych modeli kulturowych, które pomagają zrozumieć nieoczywiste reakcje i sposób prowadzenia negocjacji. Ich zrozumienie jest kluczem do sukcesu w biznesie.
Amerykański praktyk biznesu Richard Gesteland opracował model, który został nazwany „wielkim podziałem kultur”. W ramach świata biznesu wyróżnił dwa typu kultur narodowych: kultury prorelacyjne i protransakcyjne. To, do jakiego typu kultury zalicza się nasz partner biznesowy, determinuje sposób, w jaki zostanie nawiązany kontakt, jak będą przebiegały negocjacje oraz jak będzie wyglądała współpraca.
Dobre relacje determinantem powodzenia w biznesie
Kultury prorelacyjne, inaczej nazywane kulturami propartnerskimi, to te, w których więzi pomiędzy partnerami biznesowymi stanowią najważniejsze ogniwo i nierzadko są determinantami powodzenia w biznesie. Jeśli zatem nastawiasz się na szybki biznes w krajach muzułmańskich, większości krajów Azji, Ameryki Łacińskiej czy w Afryce, masz dwa wyjścia: zrezygnuj, zanim zaczniesz, albo zmień podejście i wykaż się cierpliwością.
Już samo nawiązanie kontaktu z potencjalnym partnerem biznesowym wymaga nie lada zachodu. Robienie interesów z cudzoziemcami wiąże się z koniecznością ich lepszego poznania i wypracowania dobrych relacji pozabiznesowych. Najlepiej, jeśli poleci Cię ktoś z szerokiego kręgu przyjaciół lub krewnych potencjalnego kontrahenta. Nie bez znaczenia są także działania pośrednika, który cieszy się zaufaniem Twojego potencjalnego partnera biznesowego.
Na tych rynkach zapomnij o ustalaniu kwestii biznesowych przez internet. Wszak bez osobistych spotkań nie da się nawiązać głębokiej więzi. Trzeba zatem uzbroić się w cierpliwość i zainwestować w częste wizyty w danym kraju, nastawienie się na długie rozmowy na tematy niekoniecznie związane z biznesem oraz celebrację posiłków w gronie rodziny i przyjaciół naszego potencjalnego partnera.
Kultury prorelacyjne unikają także konfliktów i bezpośrednich konfrontacji oraz przywiązują dużą wagę do zachowania harmonii pomiędzy ludźmi. Zasadnicze znaczenie ma zachowanie twarzy i godności. Dlatego przedstawiciele protransakcyjnego modelu kulturowego muszą być niezwykle ostrożni, by ich komunikaty werbalne i pozawerbalne nie zostały niewłaściwie zinterpretowane.
Kultury prorelacyjne – cechy charakterystyczne
- głębokie, długotrwałe relacje, wymagające czasu,
- niemożliwe zainicjowanie współpracy bez pośrednika,
- w procesie nawiązywania relacji podczas rozmów poruszane są sprawy osobiste,
- częste kontakty twarzą w twarz,
- unikanie konfliktów,
- dbałość o zachowanie twarzy,
- ogólnikowy, zawoalowany styl wypowiedzi.
Koncentracja na zadaniu i szybkie przejście do meritum
Kultury protransakcyjne to te, w których najważniejszym czynnikiem jest koncentracja na zadaniu i możliwie najszybsze zawarcie kontraktu. Typowymi reprezentantami tej kultury są kraje skandynawskie, germańskie kraje europejskie, kraje Ameryki Północnej, Australia i Nowa Zelandia.
Nawiązanie kontaktu biznesowego z reprezentantem tej kultury nie jest niczym skomplikowanym – wystarczy wykonać telefon lub napisać maila. Zainteresowani partnerzy spotykają się osobiście nie po to, by nawiązać więź, lecz by porozmawiać o zasadach współpracy, co następuje zazwyczaj po krótkiej pogawędce.
Warunki, które zostały ustalone w procesie negocjacji, są obowiązujące, a renegocjacje nie są mile widziane. Jeśli w ramach współpracy pojawią się nieporozumienia i niezgodności, rozwiązuje się je w oparciu o zapisy kontraktowe.
Kultury protransakcyjne preferują bezpośredni, otwarty i komunikatywny styl wypowiedzi, a priorytetem jest wzajemne zrozumienie swoich wymagań.
Kultury protransakcyjne – cechy charakterystyczne
- relacje stricte zawodowe ukierunkowane na cel,
- bezpośrednie nawiązanie kontaktu,
- podczas rozmów błyskawiczne przejście do kwestii biznesowych,
- kontakty przez telefon i internet,
- wyraźne formułowanie swoich wymagań i warunków,
- zachowanie twarzy nie ma większego znaczenia,
- bezpośredni i otwarty styl komunikowania się.
Czynnik kulturowy jako składowa strategii eksportowej
Negocjacje to sztuka wymagająca nie tylko doświadczenia i intuicji, ale także ogromu wiedzy. Wiele transakcji nie dochodzi do skutku właśnie przez nieznajomość kultury partnera biznesowego. Ryzyko pojawienia się „zgrzytów” w negocjacjach międzynarodowych, wywołanych przez czynniki pozabiznesowe, jest znacznie większe niż w przypadku negocjacji lokalnych. Dlatego w procesie opracowywania strategii eksportowej pomijanie elementu kulturowego jest niewybaczalnym błędem, za który – być może – przyjdzie słono zapłacić.
- Wszystko
- Wiedza (28)
-
Artykuł
Efektywne zarządzanie logistyką w eksporcie
Eksport oznacza zwiększenie wolumenu naszej produkcji lub świadczonych przez nas usług. Czy na pewno…
ArtykułWybór zespołu – jak znaleźć odpowiednich ludzi?
Wiedza i doświadczenie pracowników i kadry zarządzającej są dla każdej firmy nieocenionym, unikalnym…
-
Artykuł
Wybór zespołu – jak znaleźć odpowiednich ludzi?
Wiedza i doświadczenie pracowników i kadry zarządzającej są dla każdej firmy nieocenionym, unikalnym…
ArtykułRodzaje płatności w cyfrowym eksporcie
Przedsiębiorcy doświadczeni w e-commerce wskazują, że problemy z płatnością lub brak możliwości zapł…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.