W Wietnamie czekają na polskie produkty
03.10.2023

W 2021 roku handel między Polską a Wietnamem przekroczył 4,6 miliarda dolarów (USD). To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Warszawę i Ho Chi Minh City, czyli dawny Sajgon, dzieli prawie 9 tysięcy kilometrów. Mimo to współpraca gospodarcza rozkwita. Jak to możliwe?
Wietnam jest dla nas największym partnerem handlowym w Azji Południowo-Wschodniej. W 2021 r. z Polski do Wietnamu wyeksportowano towary o wartości ponad 500 milionów USD. Dominowały artykuły rolno-spożywcze (170,2 mln USD, 34% eksportu). Wśród poszczególnych towarów hitami eksportowymi były: miedź, silniki turboodrzutowe, filety z łososia, ostrza maszynek do golenia, mąka, leki, wieprzowina, mięso drobiowe, podroby i ryby. Z kolei polski import z Wietnamu to najczęściej wyroby przemysłu elektromaszynowego, głównie smartfony i części do nich, odpowiadające za ponad połowę wartości importu, popularne są też obuwie i tekstylia.
W Wietnamie mieszka już prawie 100 mln ludzi. Rozwija się klasa średnia, czyli naturalna grupa docelowa dla produktów premium z Europy, które kojarzą się z prestiżem. Zarówno Polska jak i Wietnam mają duże rynki wewnętrzne i gospodarki otwarte. Jako gospodarka nastawiona na eksport i przyciąganie inwestycji zagranicznych Wietnam ma sieć umów o wolnym handlu. Wietnam może być więc dla polskich przedsiębiorców bramą do całego ASEAN-u z 650 mln mieszkańców. Z kolei Polska jest dla Wietnamu atrakcyjna jako punkt wejścia na rynek Unii Europejskiej.
Co sprawia, że Wietnam jest dla Polaków wyjątkowy?
Po pierwsze – mamy w Polsce dobrze zorganizowaną, pracowitą i przyjazną diasporę wietnamską. Szacunki mówią o około 30 tysiącach osób, które są naturalnym łącznikiem między naszymi krajami. Diaspora jest skupiona w Warszawie i okolicach, m.in. w centrum handlu hurtowego w Wólce Kosowskiej. Diaspora jest częstym pośrednikiem w handlu, bo łatwiej radzi sobie z biurokracją i słabo rozwiniętym systemem dystrybucji w Wietnamie.
Po drugie – od sierpnia 2020 roku obowiązuje umowa o wolnym handlu między Wietnamem i Unią Europejską, więc również Polską – w skrócie EVFTA. Umowa praktycznie znosi cła, z uwzględnieniem okresów przejściowych dla towarów wrażliwych i uproszcza procedury. Widać, że to jest autentyczny przełom, bo mimo globalnej pandemii handel od czasu wejścia umowy mocno rośnie. Od 2021 roku można do Wietnamu wysłać paczkę priorytetową Pocztą Polską – z terminem doręczenia 6 dni od nadania. Paczka 5 kg kosztuje około 200 złotych.
Po trzecie – ze względu na pomoc w czasie wojny, którą w Wietnamie nazywają amerykańską i po niej oraz ze względu na obecność diaspory, Polska traktowana jest jako kraj tradycyjnie zaprzyjaźniony. Wśród wietnamskich elit jest kilka tysięcy absolwentów polskich uczelni, głównie z lat 70. Te osoby w większości przechodzą już na emeryturę, ale dobre skojarzenia z Polską są Wietnamie żywe.
Po czwarte – uznaje się, że Wietnam może być jednym z wygranych na rywalizacji handlowej między USA i Chinami i rosnących kosztach pracy w Chinach. Centrum produkcji smartfonów ma Wietnamie np. Samsung, który odpowiada za około 1/4 wietnamskiego eksportu. Oprócz niskich pensji i ulg podatkowych czynnikiem sprzyjającym produkcji w Wietnamie jest – co ciekawe – długa linia brzegowa widoczna na mapie, która obniża koszty transportu lądowego.
Polskie produkty kojarzą się w Wietnamie z europejską jakością w konkurencyjnych cenach. Być może na Twoje wyroby też jest tam zapotrzebowanie?
- Wszystko
- Aktualności (69)
- Wiedza (40)
- Kalendarz (308)
- Centrum Wsparcia (68)
-
Wydarzenie
Mining Week Kazakhstan 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach Mining Week Kazakhstan 2…
WydarzenieCentral Asia Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska promocyjnego na Central Asia Beauty Expo, największych targa…
-
Artykuł
Rośnie polski eksport do Wietnamu i inwestycje
W I półroczu 2024 roku wartość polskiego eksportu do Wietnamu była wyższa o 8 proc. r/r
ArtykułSzanse na zwiększenie eksportu polskich kosmetyków na Litwę
Rekordowy okazał się rok 2023, gdy wartość eksportu osiągnęła 96,45 mln USD
-
Artykuł
Sektor ochrony zdrowia w Polsce i szanse dla inwestorów
W 2023 roku wartość rynku ochrony zdrowia, z wyłączeniem leków, wyniosła 191 mld zł
ArtykułPolska branża kosmetyczna w 2024 roku
Polska branża kosmetyczna odpowiada za 5,5 proc. wartości dodanej brutto w UE
-
Wydarzenie
Mining Week Kazakhstan 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do współtworzenia stoiska na targach Mining Week Kazakhstan 2…
WydarzenieCentral Asia Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska promocyjnego na Central Asia Beauty Expo, największych targa…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
InstytucjaUnia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI)
Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) jest wiodąca, polską organizacją branżową …
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.