W Wietnamie czekają na polskie produkty
03.10.2023
W 2021 roku handel między Polską a Wietnamem przekroczył 4,6 miliarda dolarów (USD). To o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Warszawę i Ho Chi Minh City, czyli dawny Sajgon, dzieli prawie 9 tysięcy kilometrów. Mimo to współpraca gospodarcza rozkwita. Jak to możliwe?
Wietnam jest dla nas największym partnerem handlowym w Azji Południowo-Wschodniej. W 2021 r. z Polski do Wietnamu wyeksportowano towary o wartości ponad 500 milionów USD. Dominowały artykuły rolno-spożywcze (170,2 mln USD, 34% eksportu). Wśród poszczególnych towarów hitami eksportowymi były: miedź, silniki turboodrzutowe, filety z łososia, ostrza maszynek do golenia, mąka, leki, wieprzowina, mięso drobiowe, podroby i ryby. Z kolei polski import z Wietnamu to najczęściej wyroby przemysłu elektromaszynowego, głównie smartfony i części do nich, odpowiadające za ponad połowę wartości importu, popularne są też obuwie i tekstylia.
W Wietnamie mieszka już prawie 100 mln ludzi. Rozwija się klasa średnia, czyli naturalna grupa docelowa dla produktów premium z Europy, które kojarzą się z prestiżem. Zarówno Polska jak i Wietnam mają duże rynki wewnętrzne i gospodarki otwarte. Jako gospodarka nastawiona na eksport i przyciąganie inwestycji zagranicznych Wietnam ma sieć umów o wolnym handlu. Wietnam może być więc dla polskich przedsiębiorców bramą do całego ASEAN-u z 650 mln mieszkańców. Z kolei Polska jest dla Wietnamu atrakcyjna jako punkt wejścia na rynek Unii Europejskiej.
Co sprawia, że Wietnam jest dla Polaków wyjątkowy?
Po pierwsze – mamy w Polsce dobrze zorganizowaną, pracowitą i przyjazną diasporę wietnamską. Szacunki mówią o około 30 tysiącach osób, które są naturalnym łącznikiem między naszymi krajami. Diaspora jest skupiona w Warszawie i okolicach, m.in. w centrum handlu hurtowego w Wólce Kosowskiej. Diaspora jest częstym pośrednikiem w handlu, bo łatwiej radzi sobie z biurokracją i słabo rozwiniętym systemem dystrybucji w Wietnamie.
Po drugie – od sierpnia 2020 roku obowiązuje umowa o wolnym handlu między Wietnamem i Unią Europejską, więc również Polską – w skrócie EVFTA. Umowa praktycznie znosi cła, z uwzględnieniem okresów przejściowych dla towarów wrażliwych i uproszcza procedury. Widać, że to jest autentyczny przełom, bo mimo globalnej pandemii handel od czasu wejścia umowy mocno rośnie. Od 2021 roku można do Wietnamu wysłać paczkę priorytetową Pocztą Polską – z terminem doręczenia 6 dni od nadania. Paczka 5 kg kosztuje około 200 złotych.
Po trzecie – ze względu na pomoc w czasie wojny, którą w Wietnamie nazywają amerykańską i po niej oraz ze względu na obecność diaspory, Polska traktowana jest jako kraj tradycyjnie zaprzyjaźniony. Wśród wietnamskich elit jest kilka tysięcy absolwentów polskich uczelni, głównie z lat 70. Te osoby w większości przechodzą już na emeryturę, ale dobre skojarzenia z Polską są Wietnamie żywe.
Po czwarte – uznaje się, że Wietnam może być jednym z wygranych na rywalizacji handlowej między USA i Chinami i rosnących kosztach pracy w Chinach. Centrum produkcji smartfonów ma Wietnamie np. Samsung, który odpowiada za około 1/4 wietnamskiego eksportu. Oprócz niskich pensji i ulg podatkowych czynnikiem sprzyjającym produkcji w Wietnamie jest – co ciekawe – długa linia brzegowa widoczna na mapie, która obniża koszty transportu lądowego.
Polskie produkty kojarzą się w Wietnamie z europejską jakością w konkurencyjnych cenach. Być może na Twoje wyroby też jest tam zapotrzebowanie?
- Wszystko
- Aktualności (69)
- Wiedza (40)
- Kalendarz (285)
- Centrum Wsparcia (69)
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieSlavic B2Beauty 2025
Targi stanowią wyjątkową okazję do nawiązywania współpracy biznesowej, a ich głównym celem jest zawi…
-
Artykuł
Rośnie polski eksport do Wietnamu i inwestycje
W I półroczu 2024 roku wartość polskiego eksportu do Wietnamu była wyższa o 8 proc. r/r
ArtykułSzanse na zwiększenie eksportu polskich kosmetyków na Litwę
Rekordowy okazał się rok 2023, gdy wartość eksportu osiągnęła 96,45 mln USD
-
Artykuł
Sektor ochrony zdrowia w Polsce i szanse dla inwestorów
W 2023 roku wartość rynku ochrony zdrowia, z wyłączeniem leków, wyniosła 191 mld zł
ArtykułPolska branża kosmetyczna w 2024 roku
Polska branża kosmetyczna odpowiada za 5,5 proc. wartości dodanej brutto w UE
-
Wydarzenie
Podlascy przedsiębiorcy na Misji Gospodarczej do Japonii – Osaka 2025
Misja Gospodarcza do Japonii to okazja dla podlaskich przedsiębiorców do nawiązania kontaktów biznes…
WydarzenieSlavic B2Beauty 2025
Targi stanowią wyjątkową okazję do nawiązywania współpracy biznesowej, a ich głównym celem jest zawi…
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.