Wsparcie dla eksporterów – organizacje pozarządowe i pozostałe instytucje
Sięgnij po wsparcie specjalistów w swojej dziedzinie. Organizacje zrzeszające przedsiębiorców, instytucje badawcze i analityczne, centra transferu technologii oraz akceleratory i inkubatory przedsiębiorczości – dowiedz się, jak uzyskać ich wsparcie.
Organizacje zrzeszające przedsiębiorców
Przedsiębiorcy mogą korzystać z wiedzy i doświadczenia podmiotów zrzeszonych w ramach organizacji i izb gospodarczych. Warto zidentyfikować i nawiązać kontakt z izbą naszej branży lub z naszego regionu oraz przedsiębiorcami w nich zrzeszonymi. To niezwykle ważne źródło informacji z pierwszej ręki.
- Krajowa Izba Gospodarcza – to największe w Polsce stowarzyszenie biznesowe, zrzeszające 160 organizacji. Wspiera eksporterów, reprezentując ich interesy wśród decydentów publicznych, a także organizując konferencje branżowe, seminaria i szkolenia. Ponadto Izba udziela przedsiębiorcom pomocy przy organizacji i legalizacji niezbędnej dokumentacji. Są to świadectwa pochodzenia, międzynarodowe dokumenty celne oraz inne dokumenty wykorzystywane w obrocie międzynarodowym.
- Izby branżowe – działają na terenie całego kraju i reprezentują interesy poszczególnych branż. Od bardzo szerokich, jak przemysł meblowy czy motoryzacyjny, po wysoce wyspecjalizowane. Co więcej, izby branżowe są środowiskiem do wymiany wiedzy i uzyskania porad na temat zagranicznych rynków od bardziej doświadczonych eksporterów. Organizują one także wiele wydarzeń związanych z eksportem, które sprzyjają poszerzaniu sieci kontaktów biznesowych.
- Izby regionalne – działają najczęściej na terenie poszczególnych województw, wspierając rozwój lokalnej przedsiębiorczości. Izby regionalne na terenach przygranicznych mają dobrze rozwiniętą siatkę kontaktów z partnerami po drugiej stronie granicy, z której warto skorzystać.
- Izby bilateralne (dwustronne) – zajmują się rozwijaniem współpracy gospodarczej pomiędzy przedsiębiorstwami polskimi a zagranicznymi. Kontaktując się z izbą bilateralną, upewnijmy się, że reprezentuje ona przede wszystkim interesy polskiego biznesu za granicą, a nie zagranicznego w Polsce.
- Wraz z postępującą cyfryzacją życia społeczno-gospodarczego, dynamicznie rozwija się także e-eksport. Wsparcia w zakresie rozwoju eksportu kanałami cyfrowymi udziela Izba Gospodarki Elektronicznej.
Wsparcie dla eksporterów w Instytucjach badawczych i analitycznych
Celem samodzielnego zapoznania się z sytuacją na danym rynku czy kraju, przedsiębiorcy mogą korzystać z opracowań przygotowywanych przez instytucje badawcze i analityczne w Polsce i za granicą.
Do najważniejszych z nich należą Polski Instytut Spraw Międzynarodowych oraz Polski Instytut Ekonomiczny. Przedmiotem zainteresowania obydwu tych instytucji są praktycznie wszystkie kontynenty. Oprócz tego Ośrodek Studiów Wschodnich w Warszawie zajmuje się obszarem obejmującym państwa nordyckie, Europę Środkową (w tym Niemcy i Austrię) i Wschodnią, Turcję, Chiny oraz Azję Centralną. Instytut Europy Środkowej w Lublinie koncentruje się na Europie Środkowo-Wschodniej oraz Bałkanach. Przedsiębiorcy zainteresowani rynkiem i gospodarką niemiecką powinni odwiedzić stronę internetową Instytutu Zachodniego w Poznaniu. W takich raportach przedsiębiorca znajdzie między innymi informacje na temat kierunków rozwoju gospodarczego danego kraju, jego przewag i słabości ekonomicznych oraz prognoz dotyczących sytuacji politycznej w kontekście stabilności kraju i warunków prowadzenia działalności eksportowej.
Centra transferu technologii oraz akceleratory i inkubatory przedsiębiorczości
Wsparcie dla eksporterów oferują też centra transferu technologii (CTT) oraz akceleratory i inkubatory przedsiębiorczości. Wspomagają one rozwój przedsiębiorstw o międzynarodowych ambicjach. Dotyczy to zwłaszcza start‑upów nastawionych na eksport innowacyjnych produktów lub usług. CTT działające przy jednostkach naukowych takich jak uczelnie, stanowią pomost pomiędzy światem nauki i biznesu. Wspomagają adaptację nowoczesnych technologii przez firmy działające w regionie i wzmacniają ich międzynarodową konkurencyjność. Dodatkowo, akceleratory oraz inkubatory wspomagają przedsiębiorców. Między innymi prowadzą doradztwo biznesowe, technologiczne i prawne, szkolenia menedżerskie, networking z ekspertami branżowymi, a także udostępnianie sprzętu i przestrzeni do pracy. Organizacje te mogą także pomóc firmie uzyskać finansowanie, w tym finansowanie typu venture capital.
O wsparciu instytucji publicznych szczebla ogólnopolskiego przeczytasz tutaj.