Wybór zespołu – jak znaleźć odpowiednich ludzi?
Wiedza i doświadczenie pracowników i kadry zarządzającej są dla każdej firmy nieocenionym, unikalnym zasobem, który często prowadzi do odkrycia niezagospodarowanych wcześniej możliwości biznesowych i jest źródłem przewagi konkurencyjnej nad innymi przedsiębiorstwami w branży.
Sprzedaż zagranicę nie musi być trudna! Poznaj składowe potencjału eksportowego firm i dowiedz się, na jakie kompetencje należy zwrócić szczególną uwagę przy budowaniu zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż na rynkach zagranicznych. Sprawdź jakich cech szukać podczas rekrutacji pracowników, by zwiększyć szanse na stworzenie silnych relacji z kontrahentami.
Wybór zespołu jest kluczowym elementem efektywnej ekspansji
Działalność eksportowa stawia przed naszymi pracownikami wysokie wymagania organizacyjno-zarządcze (na przykład przy zarządzaniu transportem towarów i zagraniczną dokumentacją). Dodatkowo, konfrontuje ich z wyzwaniami, których mogli nie doświadczyć na rynku krajowym.
Działalność eksportowa jest bardzo angażująca i w praktyce nie da się jej prowadzić na część etatu – jeśli myślimy poważnie o rozwoju za granicą. Dlatego warto – a nawet trzeba – pomyśleć o stworzeniu dedykowanego zespołu (początkowo może składać się z jednej osoby). Wybór zespołu to znalezienie grupy, która opracuje założenia, przeprowadzi badania rynku i klientów, a następnie zbuduje strategię i analizę opłacalności. Warto zastanowić się nad planem rozwoju kompetencji eksportowych w firmie (szkolenia, studia podyplomowe) albo nad zatrudnieniem doświadczonego menedżera ds. eksportu.
Ważną kompetencją jest znajomość języków obcych. Warto mieć w swoim zespole osobę, która przynajmniej w stopniu komunikatywnym posługuje się językiem kraju, do którego eksportujemy nasz produkt lub usługę. Jest to ważne nawet jeśli jest to mały kraj, którego językiem posługuje się niewielka liczba osób. Komunikowanie się z kontrahentami w ich własnym języku zacieśnia więzi interpersonalne i ułatwia współpracę przy negocjacjach umów i rozwiązywaniu problemów. Z podobnych względów warto przeprowadzić w swojej firmie szkolenie z zakresu kompetencji międzykulturowych. Jest to szereg umiejętności miękkich, które pozwolą naszym pracownikom lepiej zrozumieć sposób myślenia i działania zagranicznych kontrahentów. Dzięki czemu uzyskamy korzystniejszy rezultat rozmów biznesowych.
Innymi ważnymi składnikami „miękkiego” potencjału eksportowego firmy jest kapitał relacyjny, czyli wartościowe relacje biznesowe w danej branży i/lub na danym obszarze. Kapitał intelektualny, też równie istotny, czyli suma pomysłów i własności intelektualnej firmy. Ostatnim składnikiem jest kapitał organizacyjny, czyli struktura przedsiębiorstwa pozwalającą na przeskalowanie go do działalności międzynarodowej.
Kliknij tutaj, aby posłuchać o tym jak samodzielnie sprawdzić czy firma jest gotowa do eksportu.
-
Artykuł
Proekologiczna transformacja Meksyku
Meksyk, kojarzony przede wszystkim z wypoczynkiem, atrakcyjnymi plażami, tequilą, pikantną kuchnią i…
ArtykułCzy handel internetowy jest ekologiczny?
Handel internetowy w ostatnich latach przeszedł gigantyczną metamorfozę. Pandemia Covid-19 niejako w…
-
Artykuł
Proekologiczna transformacja Meksyku
Meksyk, kojarzony przede wszystkim z wypoczynkiem, atrakcyjnymi plażami, tequilą, pikantną kuchnią i…
ArtykułCzy handel internetowy jest ekologiczny?
Handel internetowy w ostatnich latach przeszedł gigantyczną metamorfozę. Pandemia Covid-19 niejako w…